Učitelj
Tolstojeva Pedagogika 18
dared. Ako njih govore ı suviše mnogo, učitelj prekine i naredi da samo jedan pfiča, a ostali slušaju.
Jedan nov učitelj u školi Tolstoja bio je jako еони Ovim haosom; njemu je bilo i suviše vruće i tesno u gomili učenika, koli su ga sa svih sirana okružavali. Medjutim, da bi deca što bolje razumela čoveka, koji njima priča, ona mu moraju biti šio bliže, da vidđe svaku promenu na njegovom licu, svaki njegov gest. I ovaj novajlija učitelj zaveo je nov red — sedenje u klupama i pojedinačno odgovaranje, kao što se to radi i sada. Djak koga upita učitelj, ustane sa klupe i oseća, da je on objekat pažnje celoga razreda. On se zbuni. Sav pocrveni što ne ume da kaže lepo, kako traži nastavnik, još se više zbuni a učitelj ga po upustvu didaktike ohrabruje sa rečima: „Pa onđa? Dobro! Tako je“ i t. d. L. Tolstoj se ubedio iz nastave da nema ničega Šteinijeg za decu, nego ovako pojedinačno propitivanje, koje odmah stvara atmosferu formalizma ı kontrasta izmedju svemoćnog učitelja i slabog deteta. A zašto tako mora biti? Zašto dete mora baš na takav način odgovarati? Jedino, može biti, zbog posetioca. Ovi posetioci, koje Tolstoj smatra veoma štetnima za uspeh škole, dokazali su Tolstoju još više, da pojedinačno, vojničko odgovaranje zadataka, kao i ispit, jeste ostatak srednjevekovnog sujeverja. Da bi se moglo upoznali i oceniti znanje učenika, treba s njim Živeti čilave mesece. I tamo, gde postoji ispit, tamo. postoji jedna. vrsta tiranije dečje duše, tamo je uveden vrlo štetan predmet —- . sprema za ispil.
Tolstoj je pokušavao na časovima istorije propitivati djake tako da odgovaraju jedan po jedan i primetio, da dok jedan odgovara, većina ne pazi, njoj je dosadno, njen duh je nezaposlen, pasivan je. Tri-četiri najbistrijih i najsmelijih uvek su odgovarali, dok tri-četiri najnesmelijih i slabih sposopnosti uvek, kad je njih pitao, plakali su i dobijali slabe ocene. Uspeha nije bilo. Nov učitelj, koji je radio tačno po upulstvu metodike, nije znao šta da rađi i stalno beležio, da je taj i taj djak glup i nerazvijen. Napr. evo šta piše ovaj novi učitelj o jednom učeniku: „Od Savina ne mogu izvaditi ni jedne reči“. Medju tim, Savin je zdrav„ rumen i inteligentan djak. On je obratio na sebe pažnju Tolstoja. time što je bio lep i simpatične spoljašnošti, što je imao jaku fantaziju i bio je najbolji iz računa. Čitao je i pisao takodje dobro. Bio je veseo i dosetljiv. I bez obzira na sve ovo kadgod ga upita.