Učitelj
28 Учитељ
жњижевном говору знатно разликују од оних облика, што их дјеца у свом свакидашњем говору употребљавају. Учитељ основне школе треба да буде способан за проучавање говора у различним крајевима, гдје би могао да врши службу толико, да може у томе говору установити оно, што је посебно и да према томе ради у језичној настави. Такво познавање народнога језика не треба ни у којем другом занимању, па је поради тога и потребно у учитељској школи и посебно спремање из тога наставног предмета, а потребу таквога спремања нема ни једна друга средња школа. Једнако је тако у географији, гдје треба учитељ, да управо детаљно географски проучи дјечји завичај, којим се почиње географска обука у основној школи. Тако потанко обрађеног краја своје школе не ће наћи ни у којој књизи, нити се тако ради у средњим школама. Он треба да у учитељској школи под вођством наставника географије проучи неколико таквих јединица (завичаја, то јест крајева, што их дјеца сваки дан пред зобом виде), по могућности треба да буду те јединице различне, алпске, крашке, низинске и уопће типске јединице отаџбине, а све то с цртањем прве карте и израђивањем рељефа најприје у највећем мјерилу, а онда у мањем. Исто тако треба познавати завичај дјеце са социјалне и продуктивне стране, а за све то треба посебан студиј. У цртању и ручном раду треба познавање народне умјетности у завичају, а поред свега тога још долазе овдје у обзир различни предмети као хигијена, музика, пољопривреда и т. д.
Мислим, да је овиме довољно објашњено, како онога, који ће се посветити вишем педагошком студији ваља већ у средњој школи напосе спремати за тај студиј на различне начине и да хуманистичка и реалистичка средња школа то не може никако да изврши, јер она имаде сасвим друге образовне циљеве пред очима. Па напокон посебну образованост учитеља тражи и његов засебан положај у народу и његов однос према народном друштву. У многим стварима треба он да буде први савјетник народу у питањима привреде, здравства, грађанских права и дужности и др. За све то потребно је нарочито спремање у учитељској школи.
На завршетку још нешто. У догледно вријеме спремат ће виша педагошка школа понајвише учитеље грађанских