Učitelj

Педагошка писма 177

од дивљака у маломе начини културна, социјална, бића у великом: да упитоми, да одгаји морална човечанска осећања и т. д. да снабде по самој природи ствари тај антисоцијални створ свима идеалним људским особинама. Другим речма њему је заповеђено да мења природу детињу: да иско. рени његове антисоцијалне навике и снабде га човечанским и хришћанским навикама, да искорени његову природну религију, његове празноверице и снабде га теолошким и философким верским догмама, да замени обичну његову здраву умност високим метафизичким и позитивистичким философским спекулацијама. И тај највећи, међу највећим психолошким апсурдима, он, сиромах предузима да оствари, он предузима да мења природу детињу. И кад се узме да његова наука у онолико у колико премаша знања која су деца стекла под кровом родитељским није што друго него регистар од самих речи и реченица, које за децу ништа не значе, може се замислити колико је очајнички његов положај. Јер баш и да се призна да се науком у истини, искуством, које је вођа на путу срећног живота, може мењати закон живота — што у истини не стоји — успеха не би могло бити, пошто речи и реченице које за децу немају никаквог смисла, нису никаква наука, ако нису симболи којима се изражава њихово искуство.

Па ипак намеће се питање, да ли он тим среством не ће моћи што корисно учинити» Наивни људи под именом школских педагога рекли су да то може бити, још наивнији законодавац ту је заблуду озаконио, и учитељ се мора томе покоравати. На тај начин сва се његова васпитачка и просветна акција своди на то да утисне у детиње памћење школску науку, извесан регистар речи и реченица. А колико муке стане учитеља да то учини и колико невоље претрпе деца ради тога и сувише је познато. Питање је ради чега је све тог Ради чега се деца затупљују и сакате своју продуктивну умну снагуг Фатално је то питање по сувремену културу. Фаталан је удес рода људског у том погледу, кад је више него извесно да од те науке не само да нема користи него је још и од штете, пошто се њоме сакати продуктивна снага ума дечијег.

Против тога у истини големог злочина дизали су се многи пријатељи рода људског и ја сам неколико од њих

Учитељ · 2