Učitelj

178 Учитељ

поменуо у овим писмима. А у новије доба дигао се против тога злочина један од највећих мислилаца који су се игда јавили у роду људском, Херберт Спенсер. Али све то јести остаје глас оних којих вичу у пустињи, сувремена култура хоће све да денатурише, све да исквари до самога корена, и против тога зла нема лека све дотле докле успостоји та култура и докле устрају погодбе њенога опстанка. И зар је то случај само на просветној областиг Не, то је више, мање, и на свима другим областима. Сувише извештачена култура затире свуда на свима пољима — као што ћу ти то на свом месту изнети — све оно што дише природним животом, све оно што се развија и постаје према здравом самониклом социјалном стању. Од тога правила нема изузетака ни на једној области јединичног и колективног живота.

Такву нам перспективу, драги пријатељу, даје школска настава свих могућних школа. Место оплемењавања она узрокује кварење, и ако минимално које се не може за кратко време опазити, али ће се искупљањем у дугом историјском ходу на послетку осетити фатални њени резултати. Ну тиме се ипак не вели да мала школа не може имати каквог ко: рисног утицаја. Не, поред свега зла које сам поменуо она има једну корисну страну, а то је: да научи децу једној корисној вештини, која се живећи и радећи у дому родитељском, бар до сад, није могла научити, а то је вештина читања и писања. А ван сваког је спора да је та вештина више, мање, потребна сваком човеку у савременим културним друштвима. И наш народ добро је оценио важност те вештине кад тврди да је онај ко није писмен слеп код очију. Дакле и онда пошто се превиди психолошки апсурд гајења и просвећивања самим речма и реченицама непоречан је факат да је права потреба одомаћити писменост, а како ће се то учинити и на који начин може доћи у питање, може бити предмет најразличнијих комбинација и уређења, а сама писменост у савременмм културним друштвима не може доћи у питање.

Ну како савремени школски педагози не придају велике важности самој писмености, како се вештина читања и писања може научити и ван школе и без нарочитог учитеља, то се чини да је улога учитеља читања и писања веома маловажна и да је то по све узгредан посао школовања, а у главну му