Učitelj
Књижевни преглед 229
Питање дечјег васпитања у последње време привлачи пажњу не само родитеља и васпитача, који су, дабогме, непосредно заинтересовани решењем тога питања, већ оно врло живо интересује и шире друштвене кругове. То је доказ, да. је питање дечјег васпитања не само у школском, већ много „више у предшколском добу, прешло границе уског поро„дичног круга и добило велики социјалан значај. Тој чињеници треба тражити узроке у социјално-економским односима, који «су изменили савремени породични поредак и довели породицу жо распадања. ИМ ако је недавно још могла да егзистира и породица нижих друштвених редова само од зараде очеве, а сва брига о васпитању дечјем предавана је матери, — ипак се то стање данас у многоме изменило. Компликовани савремени услови економског живота захтевали су ради обезбеђења породице и рад материн. У најбољем случају данас, кад "отац и мати одлазе на рад, дете остаје пое надзором блиских рођака, а у најгорем — остављено је старању послуге, или понајчешће улици и без икаквог надзора.
Ово распадање породице, а исто тако и недостатак дечјих домова, омогућило је у знатној мери многе зле појаве савременог живота: дечје преступе, дечју проституцију и "томе слично.
С друге стране и онде, где је породица можда и сачу"вала своју стару форму, она се услед толико сложене природе детиње показала савршено немоћном у дечјем рацио"налном васпитању.
Што се тиче детињег развитка у раном детињству, ту се морамо сложити са речима познатог американског психолога "Стенли Хола: „да је дете у том добу поготову непознато науци и ни о једном периоду човечјег живота не зна се тако мало као о овом“. А Елен Кеј, чувена поборница напредних идеја, имала је право, кад је рекла, да је душа детиња још увек затворено царство, и ако се може са пуно гордости овај век назвати веком детета.
И ако у данашње време питање дечјег васпитања добија "све шири друштвени значај, ипак је у научном погледу природа „детиња и то, нарочито у његовом најранијем добу, још увек