Učitelj
Књижевни преглед 297
дете задржава две године на једним истим опажањима своје најближе околине, а у Ш итТУ р. да нагрне маса нових појмова које треба и схватити и запамтити; но је поступност у задобијању систематски поређаних појмова који чине логички ланац, а који су основ и скелет доцнијег наставног садржаја. Док зрно не доспи у повољне услове неће се из њега биљка развити; у много влаге сатрунуће, у много топлоте изгореће, а без и мало неће ни проклијати. М основни појмови о народу и држави усејавају се у настави као зрна семена; ко би се око њих најдетаљније бавио у првој прилици грешио би јако, а ко их не би никако ни узимао — грешио би још горе. Срби, Хрвати, народ, краљ, отаџбина.... неће се до ситница објашњавати, али се морају помињати и са неколико упоређења разјаснити иу!ТиПр,а то разумевање допуњава се доцније у Пију разреду. О Косову је доста рећи да је широко поље и да су ту Срби царство т. ј. слободу државну изгубили борећи се с Турцима. Добар учитељ, који мисли о настави, својом учионицом представиће државу; он је суверен, а сваки ђак је вазал, а господар свога места и својих ствари; спорови ђачки око места, ствари, псовке и т. д. материјал су за судску, законодавну и управну власг; један ђак, једна породица, једна општина представљају државу у свима њеним својствима (земља, народ и управа), имају све три власти; а свето може се опазити непосредно, а из тих представа ствара се појам о простору државе, о народу, краљу, имену, језику, вери и свему другом. Мако ђаци П разр. посматрају само завичај, ипак не могу потпуно разумети организацију општине као самосталне јединице; они опажају над собом власт учитеља и родитеља, али опажају и над њима власт шкот надзорника. као и општинских и државних власти; ђаци огећају и посма: трају да власт над влашћу "постоји од мрава до Бога; они опажају границе уских простора, "опажају догађаје, и уобразиљом стичу појмове о далеким просторима и догађајима. Ја нисам никад видео Африку, кокосову палму, Душана.... па сам стекао упоређењем прилично јасне појмове о њима. Општина и завичај представе су за појам државе, а како су самоуправне и централне власти у међусобној зависности и нераздвојне, то се ђаку 1 разр. осн. школе мора дати појам и о највећој као и о најмањој друштвеној организацији и