Učitelj
Књижевни преглед 299
г.) — „Малишан, носећи примамљиви поклон, не скидаше очију са њега, и искушење учини своје... он узе и поједе једну кајсију...“ — А у молитви Господу пише: „и не в веди. нас во искушеније“, а по програму је за ! разред. Обележене фразе једва, једва би и требало објашњавати, 2
речи: жртва, Косово, искушење... подлога су за схватање
историје (многобоштво, Каин и Авељ, Аврам, војвода Кантакузен, Радак и т. д.), а „Косово“ у српском језику не значи разбојишше као место, како то г. Јова схвата, но значи најстрашнију битку, у ком смислу народ је ту реч учинио пословицом, и у ком смислу сам је и ја узео, а г. Јова замеће траг накомице. Чланци од 79. до 88. ст. у најблеђој слици износе историју нашу и свачију, и основ су за њу као штои треба, а г. Јова каже да то не треба. Али — као што се види — читанчари и други педагози мисле другачије.
2.) Друга је мана — каже г. Јова — што сам унео „знатан број састава без какве васпштне вредности или васпитшне тенденције из којих се ђаци не могу ничему ни научити ни поучити“. Као најлошије обележио је 6 народних и 4 уметничке приче (што је на 10 страна а !/4 садржине.
Г. Јова види виц, а не види љубав кћерину према мајци: (Рачунџија); види непослушност (што у чланку не пише), а не види места опасна за здравље (Мепажљиви Гојко); види да лажу двојица, а не види да један лажју исмева лажљивца, и да су у лажи кратке ноге (Два лажова.); види лош поступак: детета, и хоће да га казни, а не види да је оно извршило заповест, и да је кажњен рђав наредбодавац (У капу/); хоће да казни дете што је појело цареве кајсије, и љути се на цара што је пољубио кривца, а не види погрешку оца што је пружио сину такво искушење, и не види великодушност цареву. (Наполеон иш дете). А кад би г. Јова у мојој чит. ЈУ р. прочитао причу о Мухамеду и песнику Кабу, видео би у овој прилици реалног праштања основицу за виша и племенитија. морална праштања, а видео би поступно култивисање ове идеје још из моје чит. Гр. а причом о царици и златару. Он хоће да потомци живе од наслеђа а не од свога рада, а. и ову би мисао нашао још у мојој чит. 1 р. а видео би да је овде и мало семена за историју (/1леменште гускс); види хоџињ "шеретлук, а не види отпор према рђавој властии непотпуној