Učitelj

Књижевни преглед __ | 385

ситне књиге пишу. Бабову му сабљу припасује. Синоћ паде густа магла...“ Зато г. Јер. Живановић у својој Синтакси изд. 48. стр. 74. чл. каже: „У нашем језику ред речи је слободнији него у многим другим језицима... реченични делови_ најчешће иду овим редом: подмет, прирок, главни додатак: Орач оре њиву“. Па даље каже: „.. одступа се од овога реда, те на почетку и на крају реченице може стајати сваки део који се хоће нарочито да истакне“. Дакле, ја сам написао добро. Но једно признајем да није добро, али ни ту г. Јова нема права. „Озебли потрче мачићи вратима“ нише у преводу франц. приче, и ја сам тако узео; г. Јова хоће: „Озебли мачићи потрче вратима“, а ја мислим да треба: „Онако озебли, потрче...“ или „Озебли, потрче они. ..,“ јер су ту две реченице а не једна. Ко хоће да зна, нека ово има на уму. Учит. Пр. г. Чајковца на 39. стр. пише; „А ни оружја за одбрану нема овца никаква“. Овде додатак никаква припада додатку оружја, · али је од њега сувише далеко а подмету овца сувише близу, те стил није јасан. Па ипак не може се рећи да читанка због тога не ваља, а њу су на стечају примили.

"Да је из мојих сопствених састава, на стр. 40. навео: „Једне лепе вечери седела су деца пред кућом са својим родитељима“, или на стр. 102. „По дворишту пребачено је преко конопца мокро рубље“, па рекао да није добар стил, ја бих признао; јер је требало рећи: „Једне вечери пред кућом седела су деца са својим родитељима“, и „Преко конопца по дворишту пребачено је мокро рубље“.

Врло ретко се мења текст пишчев. Ево н. пр. песму Слава Богу ја сам унео у чит. [, а г. Јова у чит. Ш, р,и ја сам због лакшег разумевања изменио:

г. Јова: Ја: Сва природа Тебе слави. Свуда сав свет Тебе слави, Боже милостиви, Боже милостиви, Ти нам створи узор дана Па Ти створи, Боже благи, Човека и мрава, Човека и мрава, И међу њих Ти подели и још свачем Ти намени дужности и права дужности и права.

Природа је широк појам, а само човек слави Бога; ни мрав ни човек нису узор дана, а ако се мисли на рад, ради се и ноћу; Бог није делио ни дужности ни; права, но је сваком

Учитељ ~ + 5