Učitelj

Нови покрет у васпитању и настави 425

чиву вредност разредне наставе. Највећи утицај при спровођењу нове идеје имали су ученици ВшкК-ови: РО-гт зшћепапа у Лос Ангелосу, Маз5 Нејеп Ракћиг! у Далтону и D-r CatТејоп М. Washburne Winnet-y.

Сви наведени системи и многи други (нарочито наставни план г-ђе О'Впеп Нагл5 Нозатазку и школа Miss Mackinder, удате недавно за г. Сапег-а) заснована су на истом теоријском испитивању и у пракси употребљавају веома сличне методе. Сви признају немогућност учити више ученика истим методом, истим темпом, у истом разреду и у исто време, позивајући се на велике варијације, које постоје међу ученицима. Вари-

_јације се не односе само на способности за учење, већ и на различит начин рада, поглавито у колико се тиче трајања раднога времена. Сви системи индивидуалне наставе захтевају, да се учење ђака врши под природним условима, т. ј. "самоучењем, јер до усвајања наставног градива односно вештине долазимо увек само индивидуално. Али, истовремено код свију тих система, планова односно метода, јавља се тенденција за социјализовањем наставе, а нарочито васпитања. Време, које се таквим економским самоучењем уштеди употребљава се на дискусије о проблемима, које су ученици решили самосталним размишљањем и студирањем, на дебате, на драматизовање градива и на групне пројекте. Поједини системи индивидуалне наставе разликују се међу собом више у дугостепеним принцинима и методама. У колико знамо, до сада још не постоји нека упоредна студија, која би одредила разлике међу овим главним системима. Највећа пажња поклања се данас Далтонском наставном плану, по коме се управља око две хиљаде школа, растурених по целоме свету. Према расправи Улехловој и мојој, опробан је већ Далтонски план на неколико школа у Чехословачкој, нарочито у Хусовицама код Брна и на Слободној Школи Рада на Кладну. Са другим системом, који буди пажњу целога света, са методом Пгегоји-а довољно смо се упознали у Власаковом преводу књиге гђе Наша д. О интересантном плану г-ђе Сапге (Миз5 Маск тдег) информисаћемо јавност у доцнијој студији. Али, као најнаучнији систем индивидуалне наставе сматрамо Улппе!-ски систем, који смо детаљно анализирали у расправи 2 Психолошком избору у америчким школама. У данашњој