Učitelj

442 Учитељ

требни баласт на дух омладине, која, као што смо већ видели: излази из школа сатрвена, заморена, исцрпљена и одмах чим остави школску клупу и ступи у практичан друштвени живот жели старачког одмора и угодности. И да није тако живот · би се омладине тек онда јавио у својој песничкој бујности.

Таква је, драги пријатељу савремена култура у свему и свачему, она се састоји у вечној денатурализацији, у непрекидном сакаћењу природних људских особина. И да је то. само случај са школском културом било би наде да ће се омладина кад стресе са себе школску прашину и ослободи се школског баласта вратити поступно природном свом стању,. али у практичком животу њу очекују друге сличне неприродности, друге до тада непознате недаће које нису више везане за какве поуке, за какво васпитавање и приказивање у обичном смислу, него се јављају у самом раду и животу“. о чему ће бити говора у писму које иде за овим.

До скорог виђења твој

М. Миловановић.

ПСИХОЛОГИЈА.

Miho Šljanec. Dušeslovne ideje

Sedaj moremo preiti na nekatere značilne oblike otroškega mišljenja o vedni skrivnosti: jaz-a. Kakor je naša razprava in. · razmolrivanje otrokovih idej v privatnem stanju pokazalo, je precejšen del najresnejšega mišljenja prosveščeno problemom, ki se nanašajo na otroka samega. | Datum prve misli o jaz-u, t.j. času, ko začne otrok za svojoosebo rabiti „jaz“ ter prvega temnega stanja samozavesti menja pri različnih otrocih po hitrosti ali počasnosti razvoja in po slućajnostih. Zdi se, da zadobi otrok najprvo predstavo o jaz-u s preiskovanjem svoje lastnega telesa, n.pr. rok, nog in prstov,. s pomačjo vida in tipa, ko jih opazuje. Morebiti so prve misli o telesnom jaz-u nejasne; gotovo, na je, da glave in lica v 2аčetku ne spoznajo kot o{dni# predmetov. Roke s svojimi gibi in