Učitelj

454 Nina! Te: E

тања и третира задатак и унутрашњу изградњу јединствене школе с обзиром на социјално васпитање.

За Наторпа је основна грешка наше друштвене изградње а с тим и социјалног васпитања у увутрашњој друштвеној разривености. Зато треба, јединствени основ људског бића, поново изградити у сваком појединцу, као и у међусобним односима појединаца ка народу и човечанству. У јединствености не треба да исчезне појединац, већ ту, у служби целине, да своју особеност доведе до пуног развитка и израза. Такав развитак почива на слободној, сопственој употреби свих радних снага, које наступају од чулног ка духовнога, тако да се на ни једном ступњу несмеју потпуно одвојити од чулног. Само овај рад јесте васпитни рад. |

Спољашњи и унутрашњи рад стаје под начелом заједнице: сав рад је служба заједници. Васпитање за рад помоћу · рада је васпитање у заједници за заједницу. Социјално и ин„дивидуално васпитање се међусобно условљују и усавршују. Школа заједнице је јединствена школа са богато диференцијалним образовањем појединаца. Јавно васпитање треба задругарски изградити као животну и радну заједницу, у којој су уз духовне вође и масе духовно делатне. Овакав. преображај образованости могуће је само постепено извести, ради чега се морају вршити припреме и огледни покушаји. Социјално радно васпитање биће тек онда савршено кад буде узидано у привредни рад који је изграђен на основи заједнице; дакле, кад постане саставни део привредног збивања. Васпитно · привредно тело је једна радна заједница која се сама издржава. Другарска изградња привреде претпоставља добру јаку вољу и увиђавност свих који заједнички раде. Сем тога претпоставља се још и једна трострука политичка изградња: непосредан рад, правно-политичко регулисање рада, духовно вођство. Начелно, сваки појединац треба да учествује у свима од ових.

Образовање најранијег детињства мора ићи за тим да детету остави пуно његово право на проживљавање детињства. Стварна знања и способност дејствовања морају се развијати при природним радовима, оним који су слични игри. Непрекидно вежбање чула и руку младог детета везују се са " конкретним мишљењем и хтењем; а стваралачка снага фанта-