Učitelj

590 | - У чцитељ

ности под којима се развија и васпитава млади организам.

"Отуда лекар има да испитује живот деце не само у забавишту, већ и изван њега и да унапређује дечје здравље. Нађе ли код

каквог детета ма какве болесне промене, дужност му је, да

„одмах извести забавиљу, како би са дете одстранило од за-

бавишта а затим и родитеље, како би могли предузети лечење. Лекар је дужан да сваког дана проведе у забавишту најмање по један час и да води књигу о физичком и антропо-

„лошком посматрању деце. У ту књигу треба да уноси ове

и

податке:

1. Име и презиме детета. 2. Дан, месец и година рођења, 3. Место рођења, отаџбина и религија. 4. Име родитеља, ста рост и професија. 5. Во«цинација. 6. Дечја висина у стојећем

"ставу сваке недеље у месецу. 7. Дечја висина у седећем ставу

"сваке недеље у месецу. 8. Тежина сваке недеље у месецу.

9. Плућна способност. 10. Мишићна снага. 11. Опште стање

"здравља. 12. Прележане болести. 13. Аномалије и деформације.

14, Глава са хоризонталне стране. 15. Максимална дужина

"главе. 16. Максимална ширина главе. 17. Садржина мозга. 18. Висина лица. 19. Ширина лица. 20. Садржина лица. 21. Коса,

боја и облик. 22. Очи. 23. Уши. 24, Кожа. 25. Мирис и укус.

26. Остале особине.

6. Дисциплина.

Најинтересантније питање у животу једног забавишта јесте питање о дисциплини, које се још одавна третира на васпитном пољу, али које ни до данас није дошло до свога дефинитивног решења. Још Апорти у своје доба препоручивао је апсолутну послушност деце према забавиљи, док је

Фребел био према деци много блажији и препоручивао, да се

са децом поступа детињски. Али Марија Монтесори изнела је један нови принцип васпитне дисциплине на коме је основала

"свој чувени систем за дечја забавишта о коме се данас тако

много говори и пише. Монтесори оснива дисциплину на слободи, која мора да

"буде активна. Она сматра, да једно дете није дисциплиновано

онда, кад је вештачки мирно и непокретно као мумија, већ онда, кад је господар самога себе и кад може да располаже

«собом. Отуда тај појам активне дисциплине није лако ни ра-