Učitelj
799 Учитељ
je da bude izvor i živa voda oko koje se skuplja sva žedna i višeg života željna priroda. Da taj veličajni zađatak uzmogne Svaki nastavnik ] uzgajatelj izvršiti, treba da buđe visoko, na priličnom visu savršenijeg i boljeg · života, ne sme da se gubi u sivoj jednoličnosti svoje okoline i u sitnim prilikama uskogrudnog društvenog mentaliteta. On neka je pojedinac, koji postaje metrilom i stvaraocem manjih ili većih epoha u svome kraju i njegovom kulturnom životu, u kojemu, kako kaže drug Majstorović „postoji zakon, analog glavnom zakonu hidrostatike: veće пајаpanje kulturnog polja tim je veće, što više stoje izvori njegovog natapanja.“**)
Otadžbina i narod je to polje, koje je žedno i vredno nalapanja, a njegovo učileljstvo je ona u najboljem smislu uzeta i kao kristal bistra i sveža voda, koja uvetuje Život i rastenje narodne njive kulture i usavršenja.
Zadatak učitelja je preogroman i potrebna mu je svestrana obrazovanost, da bude sijač sveopćih ideala svoje okoline. Pod obrazovanošću razumevam spremu i izgradjenost ućitelja što no mu je potrebna, da zadovoljava u celosti prostranom svom zadatku oko pridizanja narodnog: u svim pravcima.
Ne može učitelj da buđe neki sveznadar, ali jedno mora da ima u prvom redu, a to se zove zdravi idealizam, koji mora · imati sasvim praktičnu podlogu i da se čuva sanjarenja i utopizma, buđući da su pravi i istiniti ideali ujedno i do kraja u svojoj biti praktični. Sa tim zdravim idealizmom kao kakovom zvezdom na čelu valja da se učiteljstvo gorući od oduševljenja za svoj poziv stalno i dnevice usavršuje umno i moralno, telesno i materijalno u svim mogućim područjima i pravcima. Kao što pesma opeva odredjeno je i učiteljslvo da bude „crven plamei svezan za nebo.“ Ono neka se od svog prvog dana delovanja na selu i u narodu stalno izgradjuje u sve čvršći i silniji staleški karakter potpunog društvenog i narodnog učitelja, koji će svojim plamenim duhom i srcem biti nažigač i upaljivač duševnosti i osećajnosti svoje okoline.
Učitelj takav teži postojano za svojom daljnom izobrazbom i samouzgojem i daje svom apstraktnom i verbalnom u stručnoj školi stečenom znanju praktični i stvarni učinak. Um treba znanjem proširiti, ruke i druga озеНа изаугин ха гагпа zanimanja udešena
#8) М. К. Majstorović: Narodna Prosveta br. 6. str. 9. god. 1926.