Učitelj

849 Учитељ

Најзад, Савез је у држави главни фактор политике интелекгуалне културе нације и своје духовне силе употребљава у циљу унутрашњег јединства у земљи и пацифистичких односа споља. На тај начин историја Савеза, као и историја учитељског реда, представљају тежњу која потиче из дубине душе, полет увек свестан свога циља, сталну борбу против сила, које хоће да спрече школу у њеној тежњи ка слободи и независности.

Савез је од увек тражио интернационалну колаборацију. 1908 год. он приступа Интернационалном Бироу Учитељских Удружења и ради у духу другарства и измирења народа. После рата обновљене су прекинуте везе са француским колегама и постављења основа Интернационалној Федерацији Учитељских Удружења. Писац овога извештаја учествовао је, по овлашћењу Савеза, у радовима Федерације у Амстердаму, Паризу и Енглеској. · Овом приликом он изражава чврсту вољу да стави школу у службу измирења народа, а на овим скуповима добио је утисак да су сва присутна учитељска удружења сагласна у потреби пацификације атмосфере и одбрани духа мира, под којим народи могу просперирати. Стојећи на томе гледишту, Савез је узео у проучавање питање школских књига и ставио на дневни ред свога идућег конгреса тему: „Школа у служби унутрашње толеранције и измирења народа,“

Ове редове пишем по повратку из Женеве, где сам пред подкомисијом експерта Друштва Народа, као једини представник учитеља, изложио питање: „Школа, Учитељи и Друштво Народа.“ Сматрам то као повољан утицај наше Интернационалне Федераци- је Учитељских Удружења и као симбол нашег будућег рада. Ми више не расправљамо наша питања у затвореном кругу, већ деламо и излажемо наше погледе свуда где се развија и ради ново Друштво Народа.

Прев. А. Ђ. 1.

Савез чехословачких учитељских друштава

и Учитељски Конгрес у Брну — Е.В. Друга половина деценије од постанка Чх. Сл. републике, а која ове године прославља, донела је учитељству толико разочарења у његовим надама за брзи развитак културних прилика у држави и толико напорне борбе за вла-