Učitelj

888 Учитељ

изразима различних форми (н. пр. округле рупице различне висине). Једном металном држаљицом кандидат је дужан да погоди те отворе, или да вози целом дужином а да не додирне ивице. Чим додирне ивице, одмах се затвара електрична струја и зазвони један знак, тако да на овај начин буду погрешке регистриране.

Снага притиска руке мери се познатом справом динаметром: стезањем федера у шаци мери се снага притиска. Пажња се мери тахистоскопом: кандидату се за делове од секунде времена пружају речи различне дужине и различне величине слова да опазе оком (број видних датих утисака и број погрешака обрачунава се).

Код извршења сложене наредбе даје се компликован задатак, где се изискује јака пажња и интелигенција. При извршењу овога узима се у обзир утрошено време, учињене погрешке и начин извршења посла. Ово се чини тако, што се тражи од кандидата да различне предмете ставља по заповести на разна места у соби. Наредба се доставља писмено и гласи н. пр.: 1.) метни чекић на писаће машине, 2.) метни кљеште под писаћи сто, 3.) метни кључ од шрафа на столицу писаће машине и 4.) метни лепак под сто писаће машине. Наредба се изврши трипута и то: први пут кандидат сме понети цедуљицу, други пут из памћења и трећи пут опет из памћења, али што брже може.

Концентрација пажње, дисциплина воље и способност потчињавања реду показује се лако тако званим „многоструким поступањем": на извесне надражаје кандидат изводи извесне покрете Руку и ногу. Пред кандидатом који седи за столом налазе се пет карата. Кад испитивач стави једну нову карту на десну или леву спољну карту, онда је кандидат дужан да подигне леву односно десну руку; ако пак испитивач стави у други ред на леву или десну карту, кандидат је дужан да подигне леву односно десну ногу: Ако пак стави нову карту на карту у средини, онда има ставити једну руку на сто. Овде се чини три покушаја. У првом покушају бива по једна карта 10 пута стављена, у другом по две карте 10 пута стављене тако да кандидат увек с два различна уда мора да реагира једноврем ено. У трећем покушају буде по три карте једновремено 5 пута стављене тако да се врши трострука реакција (н. пр. обадве руке и лева нога). При овоме бележе се погрешке и употребљено време. При овоме дошло се до факта да постоје Т. Зв. „сукцесивни типови“, који нису у стању да реагирају једновремено са више делова удова (ногу и руку).