Učitelj

Педагошки преглед 911

било је 18.000, док је 1925 год. било 27.000 школа. Похађање школа повећава се непрестано. 1921 год. било је 65% а данас 90%. Прогрес је нарочито знатан на старој руској територији, где је настава раније била најмање развијена. У Варшави је било похођење школе пре рата 13% а данас 852. Основна настава је слободна и бесплатна а закони дозвољавају и приватне школе под контролом државе. Нарочито се данас пропагира стварање јединствене школе и уређење сеоских школа. Постоје и специјални разреди за абнормалне и продужне школе обавезне за све младиће од 14—18 година, који не походе средње школе. Сад се организују и пољопривредне школе по угледу на Данске универзитете и до сада их има преко 100. Школске кооперативе, скаутске установе и соколске организације нарочито напредују. Учитељска удружења су веома активна и нарочито се старају за образовање учитеља и стварање учитељских кооператива. Постоји и понека експериментална школа. Учитељска штампа је такође активна и пропагира принципе Декролиа, Марије Монтесори, Далтона и т. д. Многи истражују оригиналне методе, који базирају на менталитету пољског детета и на његовим социјалним условима. Прошлост и будућност педагошких идеја у Пољској могу се окарактерисати оном фразом Трентовског: „Васпитање мора да пробуди способности, које се одмарају у дечјој души, да их пребрази у «снагу, моћ и врлину.“

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД Живојин 6. Ђорђевић

Немачка Васпитна Наука у год. 1927.

— С. Т, А. Pretzel (Jahrbuch des Deutschen Lehrervereins 1928.)

Кад оружје звецка музе ћуте. То не важи само онда, кад народи с правим оружјем зарате, када грме топови, клокте митраљези, шире се отровни гасови и лете ручне гранате, него и тада када се рат води духовним оружјем. Сваки, који гледајући у назад прегледа шта се у области образованости