Učitelj

940 Учитељ

и наше државе. Прослави су присуствовали и делегати свих држава које су за време пробоја Солунског. Фронта билеу савезу с нама, а то су Француска, Енглеска, Италија, Белгија, Румунија и Грчка.

Оваква једна прослава је од великог значаја. Она је с једне стране сећање и дубоко поштовање према жртвама које су пале у ратовима за ослобођење и уједињење, а с друге стране средство за национално васпитање наших млађих генерација. |

Програм за основне школе. — Прошле године 6. октобра, донесен је нови привремени наставни програм за основне школе, и о његовој годишњици, а после његове једногодишње примене у школском раду сматрамо за потребно, да кажемо коју реч.

И ако је у закону о нар. школама од 1904. г. изрично стајало, да се стари програм (од Андре Ђорђевића) замени новим, бољим, ипак се до рата не само није ништа урадило у том погледу, већ се није ни мислило о томе. Тако је остао у важности још 10 година стари програм и ако је закон желео да се замени. После рата, од 1918. до 1925. г. нешто се мислило о програму, али се чекао нови јединствен закон о нар. школама, па да се тек после тога донесе нови програм. Кад се видело да је нови закон немогућност, онда је 1925. донесен нови програм за [. и ПЦ. разред, па 1926. нови наставни план и програм за сва четири разреда и 1927. г. опет само нови наставни програм који замењује онај из 1926., а наставни план остаје стари, из 1926. г. И тако смо добили нови наставни план из 1926. и привремени наставни програм из 1927. који нису у истом духу и не слажу се. Значи имамо план и програм који нису по плану.

Докле се просветни кругови на страни баве разним школским _реформама и тежњама да задовоље нове покрете, дотле наш програм не само да не показује напредак, већ назадак према старом програму и прошлом времену. Пре свега претрпан је. Са претрпаним програмом ништа се не може постићи. Као да се хтело њима да деца треба много више да знају но раније, али са истим годинама школовања. И тако, оно што се учи у шесторазредној основној школи уве- |