Učitelj

Хроника 941

= BLU Ji ===

ли су сад за четвороразредну школу. Претрпаност је убистве- · на и за децу и за наставу. |

Даље, оно што се њме прописује није свуда тачно. Тако, за Земљопис, подела на географске области онаква каква је у програму, није тачна. Није истина да је Трстеник у Источној Србији, да је Врњачка Baba y Источној Србији, а такво се учење 'пропрамом захтева. Има и других нетачности у програму овог предмета. Затим, овај програм је диктовала тежња за јединством у целој држави. Међутим, он шири сепаратизам. Јер кад се и даље учи област планина Западне Србије, Источне Србије, Јужне Србије, област Хрватског Крша и хрватско-славонског међуречја, онда је то сепаратизам, а не јединство, и враћање на старе покрајине. Најбоље географске области су речни сливови, јер они руше покрајинске границе.

У програму су предмети на силу цепкани да би се доделили у више разреда, као Историја у Ш. и ТУ. разреду. Писац програма је мислио, да је то срећа, кад деца чују масу градива, а заборавио је да се деца васпитавају темељном и правилном обрадом у школи. Док деца Ш. р. још уче из Земљописа своју околину, програм захтева да из Историје уче догађаје, који су се десили на неком другом њима непознатом земљишту. То не сме да буде. Ако деца Ш. р. У опште треба да уче Историју, могу учити само догађаје на земљишту које једновремено уче. Сем тога, не васпитава. све оно градиво које је забележено за Историју, већ нарочити догађаји које је проврам дужан да пронађе, и т. Д.. Није задатак једне белешке у хроници, да да исцрпну расправу. Задатак ове белешке је само да скрене пажњу надлежнима, да се више позабаве овим привременим програмом и да према искуству учине потребне измене.

Реформа наставе. — Свуда се чује: „Дајте реформу наставе“, „Ова настава није добра“, „Хоћемо радну школу“ итд., итд. Заиста, наша настава, која је онако лепо послужила за образовање и васпитање нашега народа до рата, очекује сада извесне реформе. Али не реформе које ће се огледати у томе што ће који референт Мин. Просвете ићи од школе до школе ове или оне области и о томе поднети извештај