Učitelj

256 Ушите љ

овсј школи питање наставе од не мањег значаја. И ако код неких реформатора наставни метод игра сасвим подређену улогу, према оној коју има васпитање у заједничком животу, ипак и наставни методи спадају у школску реформу и они нису споредна питања. Нове школе својим успешним покушајима доприносе много развићу и усавршавању школске дидактике.

Оснсвни принцип реформне наставе јесте да се раду настави подеси према природним потребама дечјим. Место: циљева и метода који се постављају са гледишта одраслих, треба да дође дете и оно што оно може да постане, према ономе што је у њему. Исте идеје које се налазе код Коменског, Русоа, Песталоција, Толстоја. У спровођењу те цен-

тралне мисли дидактика је из основа реформисана. Знатне измене извршене су у погледу избора, као и у погледу пре-

раде наставног градива.

Тако су дубљи погледи у природу детета довели до захтева, да се одбаци сваки прописани наставни план и про-

грам. Утврђени планови, тврди се, постављају се са гледишта.

"одраслих, те њима се насилно стиче знање и умење; да би се постигаб циљ, који лежи у градиву, трпи цела дечја унутрашњост, Због тога се обавезни планови, баш и кад су најбољи, сматрају као неприродни и немогући.

У новим школама меродавну систематику наставног плана замењује слободније организовани рад, т. зв. рад из слободних подстрека. Спољашњи подстицаји долазе ту из.

живота, а унутрашњи треба да ступају по могућству спонтано. Свакодневни живот узима се као пример да потврди како је само на тај начин зајемчен плоднији рад. Колико је од систематског знања код нас одраслих још у ствари остало Р Највећи део тога ми смо готово потпуно забора-

вили, док су нам она знања која смо у младости, као узгред

задобили, на основу нарочитог интересовања, још жива у сећању. ако чак нису постала пресудна за данашњи правац у животу. Из тих разлога на место прописане наставе, долази пригоднг настава, настава која се везује за подесну прилику.

За њу не постоји никакав план, већ је опредељује тренутно

дечје интересовање.

Над школом пролети н. пр. аероплан у тренутку кад.