Učitelj
Нови покрети у васпитању 257
рад у 1. разреду треба да отпочне. Зврјање мотора продире јасно у учионицу и дечја пажња, разуме се, зауставља се на њему. Разговор природно прелази на сам апарат. Овај за децу врло привлачан предмет изазива код њих жељу за моделовањем и цртањем. Зврјање мотора опет постаје изванредна прилика за учење слова р. Узгред је задобивено доста материјала за разне врсте рада у настави.
Или, други пример са часа у једном женском оделењу У. разреда основне школе : |
Долазак посетиоца из Београда побудио је особито интересовање девојчица за нашу земљу. Цео час био је њој посвећен. Са њихове стране гомилала су се разноврсна трезвена питања. Оне су желеле да знају : како се путује до Београда, откуда његово име — Бео-град, какав изгледа, који су наши специјални производи, каква је клима, религија, какве слике су утиснуте на новцу ит. д. ит. д. Уз непопустљиву напрегнуту пажњу деце разговор је трајао непуна два сата. У овој прилици, више као случајно стечено је мноштво нових знања, која неће брзо и лако ишчезнути.
/
Психолошка проучавања деце показала су даље да дете пре школе свет који га окружује схвата у његовој укупности. То је природна форма човечјег сазнања међу људима. То: је: она настава која се сусреће код куће између родитеља и деце, на улици, у пољу, свуда где се на природан начин, у слободном разговору, узгред учи. Наслањајући се на ту чињеницу у новој настави одбацује се подела на разноврсне предмете (матерњи језик, рачун, земљопис, историја, цртање и т. д.), нарочито у прва 4 разреда основне школе и место тога заводи слободна укупна настава, у којој се све то што је до сад било раздвојено спаја у органску целину. ·
Из породице је дакле та настава пренесена у школу. Као што тамо какво дечје питање, и моментана заинтересованост постаје подстрек за разноврсна сазнања и занимања, тако исто бива и у школи. Један ученички доживљај, какво питање, примедба која се убаци у току разговора, јавља се као импулс. Искрсле представе изазивају читав комплекс других представа; све излази једно из другога само собом, као по потреби.
Дечја шетња н. пр. на имање неких ђачких родитеља,
2