Učitelj

Књижевни преглед _ 279

Толико, и још и више, само на 18. страни књиге, или другој од почетка њеног! Што се пак остале садржине тиче, ту пре свега ваља констатовати, да ретко где текст потпуно

или делом одговара натпису Или обрнуто. Стране: 19., 20. 91 , 22., 35., 50., и т. д. дају нам и сувише примера за то.

Осим овога, има натписа, нарочито на почетку одељака, којима се документује | још и пишчево неразумевање научне класификације. Тако, у одељку „НЕРВИ И U. обрађени _ су с местимичном „применом на васпитање ови "|

„Крв, његови“) састојци и лимфа", „EDB и дисање", „Дисање“, „Обнова и губитак крвног градива", „Бубрези", o. бубрега"; „Знојење", Ра и „Примена на васпитање", али се не говори о „васпитању“ јетре, него плућа (стр.: 69. | и 70. до 71.) и т. д. У одељку пак „ОРГАНИ ЗА КРЕТАЊЕ И ПОКРЕТАЊЕ (као да „кретање' и „покретање"' овде у суштини не значе једно исто!) између осталог говории о: гркљану, гласу и говору, и ако је свакоме јасно, да глас и говор нису никакви органи уотште. Међутим, писцу чак ни овде није јасно, да су органи нешто сасвим различно од функција и ефеката њихових, као што ни раније није био начисто б тим, да се за мозак и срце не сме рећи, да су „справе", јер су то органи, а не машине или алатке. Али, бадава! Навика, да се остане у правом фаху, јача је од жеље за стварањем „нове“ Педагогије! |

У одељку „Педагогија" (стр. 20.—26.), писац је несумњиво требало да буде код своје куће, јер му је то струка. Али сеи ту пошло од жарке жеље, да се по сваку цену да Педгагогија „на један други начин", па се наравно због очевидног незнања и неразумевања често и најобичнијих физиолошких чињеница морало главачке падати из грешке у грешку, а не ретко долазити у сукоб и с Логиком. Такав је случај скоро са свима пишчевим дефиницијама и описима. На пример: док на стр. 20. погрешно каже: „Педагогија нам износи како се развијају телесне и душевне моћи“) човечје", дотле се већ на страни 21. донекле поправља, стављајући у дужност учитељу, „да познаје најпре Науку о човечјем телу

1) Курзив је наш, да бисмо истакли и пишчево граматичко знање!

>) Курзив је наш ради нагласка пишчевог кретања у кругу посве застареле психолошке теорије о душевним моћима.