Učitelj

280 Учитељ

или Антропологију а за тим Науку о човечјим телесним радњама или Физиологију и најзад Науку о душевним радњама или Психологију". Ког врага онда има Педагогија да „износи“, кад развијање „телесних и душевних моћи" по себи спада у физиолошку и психолошку област»! Али му се ни ово није учинило сасвим тачно, те нам у тренутку педагошког надахнуће даје и једну; истина крњу, али ипак бар донекле тачну дефиницију: „Педагогија је наука, која учи како се васпитавају деца. Њен је задатак да утврди циљ васпитања и образовања"... (стр. 20.). А шта је са средствима» Ко ће њих утврдити »

Излажући нешто даље васпитне циљеве по Хербарту, неком Венесе-у/) кога изгледа само писац зна и нико више, и Стуарту Миљу, он опет смело корача ка свом задатку вас питања: образовању свих духовних и телесних сила. Што се у целом овом галиматијасу очевидно меша задатак Педагогије са задатком Физиологије и Психологије с једне стране и са задатком васпитања с друге стране, то писца нове Педагогије нимало не збуњује. Напротив, он све снажније гура на врата учитељских приправника и младих учитеља, као на

"тачку најслабијег отпора за задобијање научног критеријума и давање тачне оцене. У толико већи грех! Са колико се пак несзбиљности писац при овоме игра речима, којима није ту место, као и са колике висине излаже незаслуженом нипелаштавању рад старијих учитељских генерација, нај"боље се види из овог пасуса на стр. 22.: „Учитељ без познавања физиологије и Психологије био би обичан лекцијаш, који ради исто онако као што су с њим радили његови стари учитељи". ;

У наредном ј одељку: „Педагошка Физиологија", писац даје најпре пододељак „Општи преглед на механизам ч0вечјег тела", а одмах за тим „Нервни систем“. Само ће читалац и у њима узалуд тражити тачну оријентацију по питањима, која логички произлазе из натписа. Место тога, писац

1) Биће да је овај Венесе познати немачки педагог Бенеке, чије је име (Вепеке) погрешно прочитано као Венесе, па наравно тако и од штампано, Иначе се тај господин Венесе не налази ни у једној Историји

Педагогике, па чак ни у колосалној Бартовој Geschichte дег Егдећипр од 19295 године.

ПА VLOX