Učitelj
320 Учитељ
из Тирингије, Немачке и остале Европе, већ још из Северне и Јужне Америке, Аустралије, Јапана, Мале Азије, Египта и т. д. У већини случајева Рајнови слушаоци су били учитељи основних школа, који су ради даљег образовања у зрелијим годинама долазили у Јену. У току три деценије Рајнове професуре прошло је кроз његов педагошки семинар преко 2000 кандидата. Леп говорнички дар Рајнов увек је успевао да јасно и продирно утисне педагошке проблеме у резум и осећање својих одушевљених слушалаца, који су били на тај начин задобијени за Хербартову педагогију проносећи је онда даље кроз цео свет. Многи од ових Рајнових ученика постали су доцније учитељи учитеља у њихској земљи и тамо заузимали водећа места у просвети, дејствујући одатле на изградњу школства дотичне државе по Рајновим идејама. Неколико наших врло заслужних
_ школских људи и педагога такође је дошло из ове плодне
педагошке матице.
Каква је признање уживао Рајн, у земљи и на страни, као педагошки вођ, најбоље показује покушај универзитета У Прагу да га придобије за себе као Вилманова наследника.
" Осим тога Рајн је више пута позиван да одржи разне педатошке курсеве у Енглеској, Америци, Француској, Шведској;
Данској, Аустрији, Швајцарској. Универзитет у li дао му је достојанство „,doctom of letres honoris cousa”, a разреди њихове семинарске вежбаонице уређени Ha |eHCKH Haчин названи су: „Рајнови разреди“. |
О укупном педагошком раду великог јенског учитеља мора се засебно писати. Засебно се мора писати такође и о корисном утицају који је проф. Рајн вршио на развитак | педагогије и школства. О овоме ће „Учитељ' у наредној свесци донети засебне приказе.
Београд. . Ж. Ђорђевић.