Učitelj

Надзор народних школа 247

Са гледишта целине образовнога рада оправдано је и врло згодно ако се контролни поступак управи пре свега на успех наставе. Али се наставни успех може врло тешко или никако презентирати у формулама употребљивим брзо и лако у контролне сврхе, јер као што рекосмо недостаје 06јективна мера. ·

Трећи, мешовити метод, изгледа најсавршенији, јер води рачуна о успеху наставнога рада који тежи да одреди помоћу мера којима се до њега дошло. Ипак треба бити врло обазрив и знати, да у колико у њему суделују елементи првога метода, ови могу, у невештим и нестручним рукама, проузрокснати тешке штете. Ниједан наш досадашњи шк. надзор није се сачувао тога. Да би овај метод контроле што лакше доказао одређене наставне резултате, успех, он несвесно изнуђава ориентисање наставе према контролним потребама и формулама. Настава тежи за резултатима који се по спољашности могу лако испитати и упознати; она се све више механизира и претвара у „рихтање". У ствари ту контрола више и не испитује стварни успех већ наставникова средства за приказивање успеха. Тако контрола својим ауторитетом измиче тежиште наставног рада са стварног успеха који се не може лако демонстрирати, на негу дидактичног руковања прилагођеног лаком приказивању успеха. Наш учитељски свет поседује лепу колекцију анегдота о разноврсним „рихтањима и акробацијама" којима је био циљ да удовоље школском надзору. Ако се контролни поступак не прилагоди природи предмета своје контроле, онда никако неће избећи, да се наставна метода подешава према контролном поступку. | ;

Нема сумње да се контрола начелно има управити на стварли наставни успех. М ако је поступак у истраживању тога успеха врло тежак није немогућ, он само захтева знатно већу увиђавност и стручност. Утврђивање прираштаја формалног, етичког, естетичког и др. образовања које су ученаци добили на једном одређеном наставном градиву без сумње је потпуно немогуће за сваку контролу, па и за ис црпво експериментално психолошко истраживање (ако би такво у опште било могуће). Али је зато могуће испитати како стоји с образовним стањем неког ступња старости у појединим већим одсецима школске године. Да би то утвр-