Učitelj
150 Учитељ
се и неки други педагошки листови дижући глас против штетности специјализирања. Ну њихов глас остаје без успеха. Трезвени владајући Јенки и Англо-Саксонци знају да се битка за опстанак Енглеске не бије у Енглеској већ на светским тржиштима и зато траже да настава у основној школи даје основа за развиће што јаче продуктивне моћи код будућих енглеских радника.
Ето мотора који покреће развиће енглеске основне школе, која данас тражи: „општу техничку писменост“, „машинску писменост“ и томе слично. О томе методу не говори ова књига, али она врло речито говори каква је данашња енглеска народна школа у ходу њенога развића. У њеном данашњем развићу она има само зачетака новога док је у суштини њен стари дух још снажан и не да се лако из ње истерати. Њен животни принцип није нека нарочита њена одлика, руска основна школа у томе погледу иде даље од енглеске нар. школе. Њен принцип живота и савремености и спровођење тога принципа кроз програме и на пракси иде даље од енглеске народне школе.
_Али да се овај принцип и многи други принципи, који се у овој књизи расправљају са лепим познавањем, у дело приведу, треба имати сасвим ново учитељство. Како је у томе погледу у Енглеској тешко је овде рећи, јер нам о томе писац ништа не каже. Срео сам се с Енглезима учитељима више пута на Интернационалним конгресима. Тешко се они тада могу проучити. Увек иду у својим потпуно затвореним групама, нерадо говоре другим језиком, те их околина и не разуме. |
За наставника ова књига има највећу вредност у својој Ш глави која говори о предметима наставе у основној школи. Ту има лепих и корисних ствари које ваља памтити. Добар наставник је наважнија ствар у животу школе, а добар наставник не рађа се цео, он се развија лагано. За то развиће „књига је дивно средство.
Ова књига појачава развиће доброга наставника и утврђује мисао, да заостала људска друштва имају увек и заосталу школу. Не треба губити из вида факат, да су Енглези индустриски народ првога реда и да им је школа зато на