Učitelj

УЧИТЕЉ — ИСТТЕГЈ

Децембар 1929 БЕОГРАД | Број 4 Год. 10

ПЕДАГОШКИ ПОКРЕТ И ШКОЛСКА РЕФОРМА

Да ли је данашња школа застарела

Моћ навике је велика, али је моћ моде још већа. Традиције, које прожимају живот једног народа, често су тако укорењене, да их никаква сила не може уништити. Ко се, на пример, сме данас успротивити оним бесмислених церемонијама, с којима народне масе извршују поједине верске обреде и обичајег Обратно, човечанство би се скаменило, када би кроз векове тапкало на истом месту. Друштвено се море, с времена на време, узбурка револуционарним стихијама, које сав муљ, који се нађе на његовој површини, слисте и роде нов поредак и нов живот. Мода је, на пример, попут свемоћне краљице, командовала једнога дана да жене одсеку и баце своју косу, и за неколико дана цео женски свет, и млад и стар, извршио је покорно дату заповест. Та борба између једне силе која грчевито одржава оно што егзистира, и друге силе која бесно руши све што постоји - сачињава суштину оне величанствене историјске функције, која се зове живот и прогрес.

Али мода није само привилегија женског пола и женске ћуди. Она има шири домашај и дубљи корен, те залази често и у област духовне делатности човекове. Може се без претеривања рећи да наука, као и уметност и религија, има такође своје новаторске тенденције —- своје време и своју моду. Кад је хришћанство у средњем веку достигло своју кулминацију и под своје окриље прикупило најмоћније државе, онда су верници били толико обузети верским фанатизмом да су чак и краљеви силазили са престола и одлазили — то је онда било модерно — у манастире као калуђери. Кад је Дарвин