Učitelj

944 У пи ке љ

1859 године објавио своју теорију о постанку животињских врста, онда су сви образовани кругови, из моде, страсно расправљали питање о мајмунском пореклу човекову, а бајку о створењу првих људи оглашавали за детињску заблуду. Зар нисмо, колико јуче, својим очима гледали појаву књижевноуметничких покрета, чији су претставници, познати под именом кубиста и дадаиста, из пусте жеље за новачењем, обећавали човечанству нове путове и нове хоризонте»

Нешто слично преживљујемо ми данас и у педагогици. МИ педагогика је имала своје модне фазе кроз које је пролазила у своме развитку. Сетимо се оног војничког духа, којим су стари Шпартанци запајали своју младеж; оне религиозне скрушености, која је била идеал сваког васпитања ранијих векова ; оног моралног карактера, који је савремена педагогика поставила за главни задатак наставе и васпитања. Данас ни то није довољно. Сада се са свију страна дижу гласови за преуређење школе на бази дечје активности. „Школа рада“ је најновија фаза педагошке моде, и последњи крик педагошких новитета. Она је — могли бисмо рећи — завршна реч модерних педагога и срећна формула за решење најтежих школских проблема. Оно што се данас чува и одржава под именом народне школе већ је таксирано као застарелост и аномалија, које се морају срушити. Читави батаљони просветних родника, и званих и незваних, дигли су своје стреле на данашњу школу и напрегли сву своју снагу да јој задају | смртни ударац. Данашњи школски систем — причају и пишу они свакога дана — јесте систематска тортура дечјег тела и духа. Ученици су мученици једног убиственог метода, који заглупљује и изопачава њихов здрав разум. Хербартова педагогика је банкротирала једном за свагда, и оно што се у педагогици и дидактици учило под именом „формалних ступњева“ одавно већ припада историји. Данашња школа је „школа учења“ и малтретирања, „пасивна“ и јалова школа, у којој се вечито играју две улоге — улога учитеља који само прича, и улога ученика који само слуша. Место ове традиционалне школе, мора се отворити нова „активна школа“, у којој ће ученици својим сопственим трудом стицати знање и развити све своје способности до савршене хармоније. Зато, доле стара школа !... |