Učitelj

Методика рачунских обука 319

рад одстранио га је за увек од дидактичког празноверја, али га је ставио у могућност, да радознало посматра хиљаде васпитних института. Нема земље на свету на коју није упро своје очи. Нема школе, коју није походио. Нема учитеља са којим се није срдачно руковао. Његова докторска дисертација „Закон прогреса у биологији и социологији“ продрла је у последње село и он је постао идеал интелектуалне омладине.

Од 1912 године Феријер је редовни професор Института Жан Жак Русо у коме још раде Клапаред, Бове, Пјаже, Декедр и др. Године 1921 највише је допринео оснивању) „Интернационалне лиге за ново васпитање“, која издаје свој часопис Рош | Ете попуеЏе« под уредништвом самог Феријера. Та Лига има своје принципе и њих је Феријер овако формулисао:

ђ) Главни циљ сваког правог васпитања је, да оспособи дете да жели и реализује у своме животу супремацију духа. Васпитање мора да очува и ојача духовну енергију дечју.

2) Васпитање треба да поштује дечју индивидуалност, · која се развија само таквом дисциплином, која дозвољава миран и слободан развитак дечјих духовних снага.

3) Настава треба да помаже слободан ток дечјих интереса нарочито оних, који се спонтано буде код детета и налазе свог изражаја у различитим активностима.

4) Свако доба има своје карактере. Зато је потребно да су лична и колективна дисциплина организоване од самих ученика и уз сарадњу наставника тако, како би се код деце развило и појачало осећање личне и социјалне одговорности. 5) Сваку егоистичку утакмицу треба одбацити и увести рад у заједници, који навикава децу, да се ставе добровољно у службу заједнице.

6) Коедукацију треба спроводити, јер омогућава благотворни утицај једног пола на други.

7) Ново васпитање припрема дете не само за грађанина способног да одговара својим дужностима према ближњем, свом народу и човечанству, већ и свесног свога достојанства.

Циљеви Интернационалне лиге за ново васпитање су ови:

1) Ширити што јаче горње принципе.

2) Остварити најинтимнију сарадњу међу васпитачима свих врста школа као и између родитеља и наставника.

3) Успоставити помоћу конгреса и часописа везу између васпитача свих земаља.

Феријер је крајем 1926 године основао и „Интернационални биро за васпитање“ и почео пропаганду, да се дође до трајнога мира и до срдачних односа између разних на-