Učitelj

Наставни програм за учитељске школе 335

у школу. Наставник из појединих наставних предмета треба да га напросто навикне на методички поступак и методички рад у учитељској школи давно прије, неголи он почне у стручноме образовању с разумијевањем на основи рада изграђивати своје схваћање педагошкога рада и методичкога поступања. Данас се догађа врло често и у самим учитељским школама, да ученик уопће нема прилике, да код својих наставника види неки методички поступак, паче не може од њих да научи ни то, како се поправљају писмене радње ученика.

Напокон је потребно интензивније образовање учитељских приправника у појединим наставним предметима и због самостална рада у појединим наукама. То је најтежи задатак учитељске школе. Будући учитељ треба да толико ради самостално у појединим наставним предметима, како би послије у пракси својој могао да потпуно задовољи принцин завичајности у својој школи. Он треба да буде толико самосталан у раду да може за успјешну наставу у матерњем језику проучити говор краја, у коме је његова школа, затим, да може тај крај географски и историјски проучити/ а једнако је тако и с осталим наукама. Да се то може постићи треба и опет радити с учитељским приправницима више интензивно, неголи екстензивно, више самостално радити, неголи меморисати, како је још увијек обичај.

Што се пак тиче стручнога образовања и ту бих препоручио интензивност, а поред тога и обрнути пут од досадашњега. Наиме сву теорију у учитељској школи ваља изводити из праксе. На основи хоспитовања у вјежбаоници и другим заводима нека се развија читава теорија педагогије и њених помоћних наука. Само тако учит ће се у учитељским школама из педагогије, методике, психологије, логике и осталих наука само оно, што учитељу за рад треба, а неће се као данас врло често губити вријеме стварима из тих наука, које су ствари заиста такве нарави, да учитељу неће у његовој пракси никада требати. Најприје треба да дођу мотрења и рад, а онда теорија.

Настојаћу, да прикажем у најкраћим цртама такав рад, а имаћу пред очима прилике, које су најнеповољније за правилно развијање његово. Лако је наиме замислити себи та-