Učitelj

590. _ У и те

Па шта је то што његовим симпатичним дечјим песмама, које су штампане и прештампаване толико пута, којима се подражавало и пре и данас, којих је на више стотина по броју и које су стекле неоспоран књижевни глас, са којим би, да је само њих написао, Змај ушао у књижевност не само код нас, но и код ве ћих народа»

Да анализирамо.

1 Змајеве су дечје песме узете непосредно из дечјег живота, из дечје средине и из живота животиња и биља, с којима су деца у свагдашњем додиру. |

2 Оне су из дечје душе и дечјег осећања — просте песме о "простим стварима, које деца разумеју и које их испуњују.“)

3 Оне су слике, рељефне и вајарски, са мајсторском кичицом и длетом израђени узори, који остају истински отисци претстава и фигура у дечјој свести.

4 Оне су потпун израз дечјег схватања, дечјих идеја, дечјег тона и језика.

5 Оне су без моралисања, без натегнутог наравоученија, које одбија децу од онога, што се са неком задњом намером за поуку пружа пред њих.

6 Оне су објективно, али истинско шарено и разнообразно позориште из дечјег живота, које се развија пред децом.

7 Оне су топле, реалне, верне дечјем појимању и инстинкту, слике и описи, исказане дечјим језиком, стилом и маниром.

8 И најзад њих је писао прави и истински песник, дидактичар од студије, мислилац, који зна и уме рећи шта и како треба.

Дакле, Змајеве дечје песме јесу чиста књижевна лирика, . реална појезија са уметношћу и у форми и садржини и оно.... оно

#) Како су многобројне и интересантне прилике из дечјег живота и њихове средине, које се преплећу код Змаја у дечјим песмама. Ту су вам песме: о поласку у школу, 0 годишњим временима, о родитељима, о дизању школа, о Максиму који није знао читати, лаке рачунске задаће и задатке у стиховима, о оку, уху и језику, о трешњоберу, о апсенику, о дечјој борби, о мачку Марку, о керу Мури, о мачку и породици. његовој на свадби, о мишу, о ћурану, о веверици, о гуски и Јоји, о пачијој школи, о берби, 0 малом Јови с наочарима, о зрелом човеку који би сео на дрвена хата, 0 бо-

| десној лутки, о лутки, коју би девојчица повела у школу, о шећеру итд. ИТД... : у