Učitelj

598 Учитељ

знамо, да они који раде с бројним сликама сматрају да раде по „савременој“ методи. Зато неће бити без интереса, ни за једне ни за друге, да изнесемо критична разматрања поводом Лајевог дела: Вођ кроз рачунску наставу. — Критику је написао г. Франц Тома, директор учитељске школе, а штампана је у Мојмановом „Часопису за експерименталну педагогику“. Доносимо је у главним изводима.

При експерименталном испитивању у области педагогике потребна је врло велика обазривост. Иначе прети опасност да се испитивање подеси тако, да се усвојена хипотеза мора доказати добивеним резултатима или да се добивени разултати тумачењем насилно прилагоде хипотези. Ово обоје долази у Лајевом делу.

Експериментална истраживања су далеко од тога да буду непогрешива. За методу рачунске наставе, коју је Лај извео на основу својих експеримената, многи тврде да је у пракси и под врло повољним околностима сасвим отказала и да занимање с квадратним бројним претставама, нити води јасним бројним претставама нити, стварном рачунању (Ј. Шилер, ректор у Торну). — Аргументи које Лај наводи у прилог схватања бројева по бројним сликама, могу се такођер применити и за схватање бројева по бројном низу. Етнографске чињенице код већине народа, а које Лај наводи, указују много више на, прстима одговарајуће, петице, него на дво — и четворочлано ређање у бројним сликама. Наш декадни систем такођер почива на петици. Па ипак Лај сасвим одбацује прсте као очигледно“ средство! — То се може објаснити само његовом предрасудом за бројне слике. Колико је Лај у том погледу забраздио, најбоље се види кад тврди, да се Борнова бројна слика два реда по пет тачака (:::::) лакше схвата него пет тачака у једноставном Вељу (5. )!

Несумњиво је, да ниједан одрастао човек не претставља. множину у_ бројним сликама. Ову непобитну чињеницу Лај поку-

шава да обеснажи етнографским чињеницама, али баш из њих следи природно ређање по петицама. Тако исто је несумњиво, да ученик кад заборави неки резултат, а не зна бројну слику, стоји без помоћи, не зна шта ће да ради. Лај одговара, да ученик треба понављањем да упамти бројну слику! Међутим прсти су увек при руци да се предоче петице, а на одговарајући начин уређени ред, увек се може без велике муке претставити.

Резултатима својих испитивања Лај настоји да докаже како су бројне слике, специјално његове квадратне слике, далеко подесније од једноставног реда. Његови огледи у овом погледу нису без приговора. Франц Тома наводи Лајеве примере у којима се огледа нелогичност и невероватност обиван резултата. —

„Основна мана бројних слика лежи у чињеници, да се при њиховом посматрању не ради о схватању бројева, него о схватању форме бројних слика. То најлепше показује чињеница, да

»