Učitelj

Домаћа књижевност 391

мо само | и 2 број од ове школске године. То ће бити довољно, да се вредност листа увиди.

"Три члана уређивачкога одбора савршено су школски људи. На челу њиховом је друг Егапјо 22ес професор Учитељске школе у Марибору. Јасан и ведар дух предан педагогици, без уске еснафске оријентације. Из његовог пера доноси Ророник уводник под питањем: Да ли учитељ да студира Социологију или Психологију. У томе чланку он констатуде. да је још од првога течаја у Љубљани за самоизобразбу учитељеву па до последњега момента борба два гледишта. Једно је за Социологију, друго за Психологију. Али поред та два гледишта он констатује и треће, које тражи да се негује и Социологија и Психологија.

Друг Жгеч је присталица тога мишљења. Он наглашава да су Социологија и Психологија самосталне, аутономне науке које имају предмете свога испитивања и да су за васпитача обе подједнако потребне. Зато је он за студирање те обадве науке по нацрту самоизобразбе који он предлаже. И он предлаже полазну тачку од стварних васпитних проблема који срећу учитеља у школи и ван ње. Не књиге, не идеологије, не сама теорија већ дечји живот у школи и ван ње, живот оца, матере, околине и цео школски живот траже од учитеља да их разуме. Зато је дужност да се учитељ почне да занима пита“ њима поред којих је до сада пролазио затворених очију. И која су то питања» Питања целокупних услова под којима живи дете. ·

Полазна тачка врло срећно изабрана. Једном педагози морају доћи к себи: децу у животу не очекује филозофирање већ тешка и мучна животна борба и њихов духовни живот у тиколи не тече изван животних прилика њихових него баш из самих њих. Деца радница, трована у утроби своје мајке, одрасла у мраку и влази, и деца која су примала утиске улице, слабо храњена и чувана тежак су васпитни објекат. Деца, чији је живот осигуран у кући сигурних родитеља, одрасла под над зором њиховим бољи су васпитни објекат. ;

Ми смо се у ЏИспеузкот Тоуагези 1 Роропики изјаснили за проучавање Социологије из савршено истих разлога које овде усваја друг Жгеч. И изјаснили смо се за њу не из разлога што смо мишљења да Психологија није потребна васпитачу, него зато што данашњи учитељ Југославије апсолутно не познаје социолошка питања, која су васпитачу такође потребна.

Беч није далеко од Словеније. Живот бечких школа осетио се у Словенији. М вредни словеначки другови посетили су Беч марта месеца ове године. Тамо су посматрали бечке школе и добили објашњења од њених идејних претставника Шта више на крају су од Глекла и Фардуса били умољени да кажу своје мишљење о школској реформи бечких школа. На