Učitelj

394 У чи јЕ

У погледу односа економског стања родитеља и напретка ђака у школи резултати су следећи:

Најтеже су погођена сирочад — деца без родитеља. и тамо, где није било оца, где је улога хранитеља прешла на мајку, бабу, тетку, стараоца, дечја беда је у пуној мери царовала. Од деце с недовољним успехом у школи свако пето није имало оца хранитеља. Економски односи псродица без оца хранитеља разликују се између себе још и према томе: за колики се број деце морала бринути мајка и како су деца била једна од друге удаљена по добу старости. Нарочито су зле среће била ванбрачна деца и деца разведених родитеља.

Деца, која имају оца за хранитеља, имају бољи успех у школи. И у колико је успште мтеријални положај родитеља солиднији, у толико је и успех дечји у школи бољи. О томе нам јасно сведоче изложене скале и табеле месечних прихода појединих професија и успех деце у школи, изражен у оценама. Незапосленост родитеља, најамни рад матера и деце има великог утицаја на успех ђака. Разуме се, да је тај утицај негативан. Родитељско старање о деци иде упоредо с материјалним стањем и културним развитком. У колико су родитељи имућнији и у колико су просвећенији и културнији, у толико је и брига о деци већа. |

Цела је књига препуна статистичких података, многих цифара и неоспорних факата, који сви скупа утврђују: да су социално-економске чињенице од огромне важности за народно просвећивање. Управо социално-економски услови и наслеђене диспозиције су темељи, на којима се диже зграда духовне културе једног народа.

Ова књига ће свакако интересовати колико социалне толико исто и педагошке раднике, јер поред обилног материјала, поузданих закључака и тачних опсервација, пружа одлично упуство и методу за рад у овим и сличним правцима.

Миодраг В. Матић

1 едисабоп (“. Бапоге, сдњек, 48. Еле 1 Азваз Рата мје—32 Тт — 17 едисаноп (Мазрнапје) је редавозка гема риБНетапја род раопахот копизце 2а роргамјапје |тапсизког мазрбапја, Која хазшра и зуети једап од гјаупћ редасозк ћ рппајра: »Ра зе тоје те ргобјет уазрбапја пе зтеји зе ош 17 уда ор58 слем! уазрапја.« 2а[0 зуаког тезеса, пом! Бгој 12 паба једап зијег, Којпт се ргокте рш Ка тате т суогоутта ргођјета уазрнапја, да такаг таћ суопс гатмее ! Нт озуећ Ка

орзет сији. 5уак! бгој за пјата једпи Кијани, — једпи з шаци

тазеђпи, Која зе ђам! редаг озкит ак шејатт рбапј та; чуек рге-