Učitelj

Наставни програм за учитељске школе 417

Наставни програм за учитељске школе

У прошлом чланку о тој теми настојао сам, како би "требало изучавање психологије у учитељским школама проводити на основи проматрања школскога рада и на основи посматрања дечјег живота. Потребно је усто, да се која каже и о обрађивању осшалих педагошких дисциплина.

Имајући у виду петогодишњу учитељску школу мислим, да ће се поједине гране педагошке науке обрађивати много интензивније, па да ће и опћени принципи обучавања (наставе, како их изводи и износи дидактика, бити извођени директно из школске праксе. Избор наставне грађе за образовање дјеце у народним школама треба да се посматра на наставним програмима, који су прописани за ту врсту школа, па што се према њима ради, како себи треба учитељ да распоређа грађу на мјесеце и на седмице у школској години. Код тога рада треба да активно учествују учитељски приправници и да код тога посматрају основне дидактичке принципе, према којима је грађа из науке, умјетности и живота за школско образовање изабрана. То посматрање треба да се протегне на изучавање природе њезине, па на посматрање њезине вриједности са стајалишта васпитнога, са стајалишта образованих потреба или подобности развијања душевних и тјелесних способности, а напокон и са онога стајалишта, што га одређују потребе практичнога живота. Ту треба будући учитељ да види, како сваки наставни предмет из подручја знања и вјештина, и како свака методска јединица имаде своје одређено мјесто у узгојном и образовном систему, како има свој одређени циљ и задатак у њему. У наставни прорам није унесено ништа самовољно, него на основи потребе и разлога. Те разлоге треба проматрањем установити и настојати о томе, да се сведу у дидактични сустав. Досада се тај дио дидактике прелазио на брзу руку чисто теоријски и није му се придавала она важност, коју има с обзиром на дух "школе и њезину организацију, мислим, њезиву унутрашњу и спољашњу организацију, која је одређена изјава образовних потреба школскога дјетета, као и изјава његове душевне и тјелесне природе и способности. Будући учитељ није никако продро у школски образовни систем и није могао да види,

Учитељ. 2