Učitelj

538 Учитељ

штама и радионицама, друштвеним приредбама у корист незбринуте деце; ту је припремање и извођење школских свечаности, сарадња у организовању и извођењу селидбених дана, младићке игре; инсталација и администрација ђачког дома.

Даља основна идеја реформе налази се у васпитавању за поштовање рада. Увођење радне наставе по нижим разредима, продужење те наставе у методичком ручном раду, који је обавезан у свима школама, имаће за последицу да у Аустрији ускоро ниједан „интелектуалац“ неће моћи да ради, акоу својој младости није стајао за тезгом са рендетом или стругом.

Велику вредност у Бечу задобила су родитељска удружења. Циљ је, да родитељска удружења све више продиру у школу, до стварне васпитне заједнице. Родитељска удружења успешно могу радити само. тако, ако су потпуно неполитичка. У родитељским одборима бечких удружења последње године радило је 8.887 родитеља и 2398 наставника, свега 11285 функционера. Трећину родитељских одборника сачињавају жене. Последње школске године одржано је 2.800 родитељских састанака, специјалну важност су добили родитељски састанци за појединачне разреде. У последњој години родитељских удружења укупно су организоване 5.242 приредбе са 514.000 посетилаца. Часопис „Родитељски дом и школа“ брине се за трајну везу међу родите„љима. Најзад, нека се помене и помоћ града Беча, која је само омогућила школску реформу. Сва учила (књиге, материјал за писање, цртање, ручни рад, итд.) дају се бесплатно свакоме ђаку. У Бечу је просечни број ђака у разреду 30. Место неприродно састављене читанке, у сваком разреду дете добије 10 до 15 правих књига, које су по садржини и спољашности узорне: то је разредно штиво.

У току целога школског времена са децом се води разговор о 110 књига.

Установљене су школске радионице и кухиње. Беч лрипрема своје учитеље на течајима виших школа, на којима могу учествовати само они, који имају сведоџбу о положеној матури више средње или учитељске школе.

Прекрасна Педагошка централна библиотека, која данас има 150.000 дела, јесте Библиотека Беча учитељству. Што је Беч данас циљ безбројних екскурзија и званичних посета стручњака, који долазе из целога света, да би упознали суштину и успех овог школског преображаја, — „у првом реду се мора захвалити пријатељству, које Беч гаји према школи, а нарочито пожртвовању и професионалној оданости бечкога учитељства. Стварно је ново осећање ушло у наше школе. Разуме се, у Бечу и другим аустријским школама постоје и више и мање способни наставници. Разуме се, идеално стање модерне школске организације није још сасвим постигнуто. Ми стојимо на почетку. Али ми верујемо, да започети пут заједничкога рада вароши, родитеља,