Učitelj

782 Учитељ

остале језике за часописе учлањених удружења, а не да се само чува по књижницама неискоришћен. Вели да организација бројно стоји добро, и истиче да је корисно што су учитељи удружени у Међународни савез, јер се састају, упознају, договарају што више вреди него писање. Један састанак другова па много чини, а удружење свакојако више даје. За међународно удружење говоре и идеје које су опште код свих посебних удружења, као на пр. идеја да учитељи добију више образовање на универзитету и др.

Наводи да је Савез примио преко 2000 писама на које је одговорено, а установиће се и биро за информације по свима школским и педагошким питањима. Говори да су спремљене резолуције о платама и слободној школи, које ће се послати владама. Моли само да му се каже где их не треба слати да не би. шкодиле.

Савез се бави пацифистичком а он која се огледа прво у томе, што су делегати свих удружења на конгресима и друго у томе, што су на учитељским скупштинама увек заступљене пацифистичке теме као у Дрезди, где је о једној таквој теми врло лепо говорио немачки учитељ г. Рапел.

Истиче да је Савез противу силе, противу политике; неутралан је. Не бави се политиком и не расправља оно што дели поједине народе, већ што их спаја помоћу онога што је опште и заједничко. Али се Савез и бори кад је у питању школа.

Извештај је једногласно примљен. Претседник г. Волф захваљује г. Дими на извештају и даје реч маџарском делегату, који такође захваљује г. Дими на лепом извештају о раду у прошлој години и изјављује, да је и њихово удружење из два разлога у Међународном учитељском савезу: јер су учитељи и не треба да остану по страни и јер Савез ради за боље човечанство.

У току кратке дискуси је после извештаја пала је напомена, да Савез треба да ради и на питању нове школе и новог образовања. Исто тако и да се владама достављају само оне резолуције које се већином изгласају.

Г. Дима на то одговара, да и он сматра унапређење наставе важним и о томе ће се говорити нарочито. Односно предлога о резулуцијама одговорио је, да ће се поступити по предлогу; само не жели да неко удружење не демантује Савез што је послао дотичну резолуцију њиховој влади.

Потом се прешло на другу тачку дневног реда, на питање организације јавне наставе. Г. Дима истиче, да се неће говорити о стварима које су у овом погледу расправљене у Белинзони, већ само које су додирнуте у резолуцији. Ипак су дотакнута и питања која су и раније расправљана и под видом педагошких идеја додиривана су и политичка питања која се односе на мањине.