Učitelj
Страна књижевност 101
"требна је посебна техника. Ту се ради о систему тенденција и оријентација душе о којима дете није никада постало сигурно и о којима није никада говорило. Нови начин испитивања јест „клинички метод“ који психијатри употребљавају
за диагностицирање, а састоји се из подужег разговора са
поједином децом. Потребна је нарочита контрола питања и -тумачења одговора. Садржај, облик и врста питања стављених деци основани су на спонтаним питањима и рефлексијама деце, које су већ при ранијим испитивањима скупљене. "Одговори дечији могу бити: случајни, фиктивни, сугерирани, веровање, слободно веровање и спонтано веровање. Само задње две врсте имају важност за истраживање дечијег схватања света. Да постоји разлика између оног што је спонтано и урођено у дечијем мишљењу и оног што су примили од старијих показује следеће: истоветност дечијих одговора при истој просечној старости, њихова непрекидна еволуција са растуком старости, постепеност њиховог ишче-
„завања, њихов отпор за клиничког испитивања...
Овај клинички: метод испитивања употребљава Пиагет при испитивању дечијих спознаја о самом мишљењу, о именима и словима. Дете пролази кроз извесне фазе развитка.
· До 6 или 7 године имена долазе од самих ствари, гледањем
"ствари. Како су добили име сунце Јер је сјајно. Али одакле име долази» Од себе. Мишљење је говор устима или ушима. У нема ништа унутарњег, субјективног. Ова збрка почиње ишчезавати око 7 или 8 године кад се мишљење ставља у главу, у мозак... Имена се више не налазе у њиховим предметима
_ него се помало распознају као знаци. Око 9 или 10 год. знаци
су различни од ствари и долази се до назора да је мишљење унутарње, а око 11 године да је нематеријално.
Исто тако претставе о сновима показују одговарајуће
ступњеве развитка. Око 5 или 6 године дете верује да снови
долазе извана. Око 7 или 8 године извор сна је у глави, у мисли или у гласу, али се још ставља у собу где је дете и то насупрот њему. Око 11 или 12 године сан је потпуно субјективан и нематеријалан по карактеру а ставља се у главу. То су само имплицитне претпоставке, спонтани али неформули-
"сани правци мишљења, који добивају облик под потицајем
психолошке технике. Дете је сада реалист у имплицитним начинима мишљења, јер не разликује знак и ствар означену, "унутарње и вањско, психичко и материјално.... Цела васељена му је подложна. Жеље и заповеди дечијег ја су апсолутне, јер је његово становиште једино могуће. Као што дете ства-
"ра своју властиту истину, тако исто ствара и своју властиту
стварност. Оно тврди без доказа и заповеда без граница. Тек мало помало долази да разликује властито становиште од „других и своје ја од вањског света. Асимилација света у ње-