Učitelj
8 Учитељ
ђења између досадашњега и новога. На основу старе праксе замишљају нову и не виде у њој ништа различито. Друкчије и не могу да мисле док посматрају само завршне, практичне закључке и једног и другог гледишта, а не упусте се у испитивање дугог, не тако лаког и глатког пута, на коме се до тих закључака дошло. Пракса ће увек изгледати магловита а суд о њој биће увек неодређен сваком васпитачу, који за себе није израдио једно лречишћено теоријско гледиште о душевном животу, његовој суштини и развитку и у њему нашао своје мерило за сналажење у замршености практичног васпитног рада и живота уопште. Најбољи пример за то пружају нам баш присталице Хербартове школе. Зато ћемо почети с њима, па ћемо онда покушати да нађемо пут за сналажење у великој разноликости погледа и тежњи.
Случај Хербартов на пољу философског и научног рада доиста је нешто необичан. Он је, желећи да оснује педагогику на научној основи, увидео да је.такво заснивање ствар философије, па је, не нашав међу ондашњим философским системима ниједан подесан, поставио своје -педагошко научно дело на основу коју је добио својом обрадом метафизике и практичне философије (етике). У својој практичној философији нашао је он врховни смер („морални карактер“), из кога му је по његовој методи за философски рад (философија је по њему „обрада појмова“) резултирала педагогика као наука, а његова метафизика, помоћу које је он добио своју психологију, показала му је пут за постизање тога смера. Али ни Хербартова метафизика, па према томе ни његова психологија, нити пак његова философија уопште нису имале, може се без претеривања рећи, никаквих доследних присталица док је његова педагогика, иако заснована на означени начин, постала брзо врло популарна и вршила огромни утицај који ни данас код нас и можда још и неким суседним државама није много ослабио. У томе јо необичност његова случаја: мада теоријски. погрешно заснована, његова се педагогика а нарочито његова наставна метода дуго одржала. Како да се то објасни» Објашњење ћемо, казали смо, добити, Треба само упознати пут којим је Хербартова педагогика дошла до своје распрострањености. -