Učitelj

94 Учитељ

уређивање облика према величини од највећег ка најмањем и обрнуто, доприноси васпитању смисла за облике. Даље треба упутити дете, да упозна намештање и уређивање облика у простору. Тако исто при васпитању смисла за облике могу се ради изазивања већег интересовања код деце искористити облици различито обојени.

При васпитању чула слуха треба ићи од јаснијих звукова ка нејаснијим. Да би испитали оштрину слуха код детета, изабраћемо пре свега јаче звуке, а потом ћемо прећи постепено на слабије звуке, који се изазивају на различите начине. За васпитање слуха биће такође од користи, ако пођемо од познатих звукова, које су деца често слушала, па даље изазивамо звуке, који су ређи. Тако на пример познати су звуци звона, звиждање, звек новца, ударање сата, итд. Даље се врши упознавање звукова, који се изазивају приликом удара у неки предмет или материју (на пр. удар о гвожђе, камен, дрво, картон и др.) Звуци се тада погађају са затвореним очима. И овде се мора ићи од јаснијих звукова ка нејаснијим. Затим се упознају звуци, који се јављају приликом пада неког предимета. У почетку ћемо изабрати ствари, које при паду одају разне звуке, а затим ћемо узимати оне предмете, који дају све сличније и сличније звуке. Ђак ће се даље вежбати у распознавању гласова разне деце, а затим долазе вежбања, која имају сврху да се одреди правац и место одакле звук долази. Главни принципи васпитања чула слуха су ови: да се одреди карактер звука, да се утврди разлика између звукова и места одлакле звук долази.

Дете, које има нарочито развијен слух не смемо оставити случају, већ му треба у споразуму с родитељима систематски развијати слух. Међутим код деце са слабо развијеним слухом треба тежити, да се исти развије до крајњих граница могућности. Васпитање чула слуха има за дете велику практичну вредност, јер добро васпитан слух ће упозорити дете на многу опасност (аутомобиле, трамваје, кола), а затим ће му помоћи да многе ствари разјасни и схвати (различито певање птица, звуке разних машина итд.). Даље добар слух је један од услова за обављење извесних позива у животу.

Васпитање осталих чула, мириса, укуса и пипања, има такође практичног значаја. Васпитање мириса се изводи без.