Učitelj

Васпитање чула 95

учешћа чула вида и пипања. Почећемо вежбања са познатим

стварима тј. са оним мирисима, који су деци већ познати (мирис сира, разног воћа и цвећа). Код миришљавих течности почећемо такође од оних, које је дете упознало у родитељској кући (петролеум, бензин, амонијак, сирће, зејтин, пиво, вино, ракија, колоњска вода, разни мириси).

Васпитање чула мириса има практичан значај, јер чува. дете од многих опасних ствари у животу.

И при васпитању чула укуса полази се од ствари, које је дете упознало у родитељској кући. Дете упознаје овим чулом без учешћа других чула ствари непријатног укуса слане, киселе, горке (со, лимун) и ствари пријатног слатког укуса (шећер, чоколада). Укусом се такође распознају разне врсте зелени и воћа, а затим разна пића. Кад је већ дете толико напредовало у распознавању појединих врста укуса, можемо га упутити да упознаје разне врсте јела итд. Васпитање чула. мириса и слуха треба да се изводи у вези с наставним градивом из осталих предмета.

Васпитање чула пипања се изводи упознавањем облика ствари, каквоће површине ствари и разликовањем ствари различне величине и облика. Детету завежемо очи и дамо му да опипа неки предмет, о чијем облику смо већ с њим говорили, и оно пипањем утврђује, да ли је предмет ћошкаст, округао или ваљкаст. Дете ће се даље вежбати да пипањем раз ликује рапаве и глатке предмете, а затим тврде и меке. Оно упознаје пипањем разне врсте материјала, (дрво, кожу итд.). Потом се пипањем упоређују ствари, како у погледу облика тако и у погледу величине. Детету дамо на пример да опипа. предмет округлог облика. Од множине предмета, који су различитог облика, дете треба пипањем са завезаним очима да нађе предмет, који ће имати исти облик као што је предмет у његовој руци. На сличан начин дете треба у кеси с разним звечећим новцем да нађе пипањем онај новац, који је пре тога опипало и који му се налази у другој руци. Даље васпитање чула пипања изводимо помоћу разликовања разних ствари како по каквоћи површине тако и по величини. Тако на пример дамо детету да опипа предмет са рапавом површином, после чега оно треба да из већег броја предмета различне површине издвоји предмете с рапавом површином. Или.