Učitelj

Домаћа књижевност 147

то не чине толико исцрпно. Тако н. пр. партија „Опажање простора и времена), износи _пред нас генетичку и нативистичку теорију, које покушавају, свака на свој начин, да реше проблеме постојања тих опажања те писац дискутујући с разним гледиштима о њима развија у читаоцу интерес за психолошке проблеме. — Памћење игра велику улогу у нашем животу. Оно је основа нашега знања, искуства, говора, интелигенције итд. Писац је исцрпно изложио ту важну област психологије. Говори се овде о основи памћења, о типовима памћења, о асоцијацији у модерном значењу, помиње се раније схватање асоцијације, и говори се о врстама асоцијације итд. Мзлагање је интересантно и пуно педагошких сугестија. То исто вреди и за главу „Пажња“, која износи основу и услове ове толико важне психичке функције. — Живо и занимљивим начином изложен је у партији о мишљењу проблем „Ја" и спољни свет"; ту писац износи факторе, који суделују у формирању нашега „ја' па у партији „Говор чланак „Постанак језика код детета", који говори о томе, како се развија говор у деце, о утицају одраслих у доба формирања говора у детета, како из особености детиње психе следи нарочитост његова говора итд. Уопште је цела ова партија изнесена добро, занимљиво и живо. у

У делу „Емоционална психологија“ износи писац сем проблема те групе психологије и своје мисли, које се односе на њу. Овде се нарочито осећа основни став пишчев. Тако у тачци „Лична осећања и њихова етичка вредност“ јасно се испољује гледиште пишчево, да је извор нашег психичког бића биолошки, и да баш на тој основици лежи оно, што 30вемо морално. Из осећања себе, из егоизма никнула су осећања за другог, за заједницу. — Сем третирања онога, што чини суштину осећања, у чему се она разликују од осталих психичких појава писац опширно говори о етичким осећањима и моралу, о естетским осећањима, религијским осећањима и постанку религије и о полној и пријатељској љубави. — Еволуцију воље из инстинкта износи у поглављу „Вољна поступања“ у складу с мишљењем психолога данашњице о тој психичкој појави.

Из свега, што је речено о књизи г. Бранковића, види се, да је она вредна препоруке, и да ће корисно да послужи ђацима учитељских школа, родитељима, учитељима и свима оним, које интересује психологија.

Ружа Лерин

10