Učitelj

Зимске радости у пољу 287

Вежбање у читању

Обрађује се слово ц. Пошто деца науче слово ц, на методски начин који је наставник за обраду слова усвојио, састављају од штампаних слова реченице где у речима има слово ц за вежбање у читању. Постави се питање: Ко је данас хранио врапце> Име ученика записаћемо на табли за награду. Милан је хранио врапце. Записати ову реченицу. Саставити од штампаних слова још коју реченицу са именима других ученика. После тога тако исто саставити коју реченицу од писаних слова. Имена ученика се пишу малим словима, пошто ученици још не знају велика слова.

сава је скупио пуну цименту хлеба за врапце.

Ко је још скупио пуну цименту 2

стева је скупио пуну цименту.

боса је скупила пуну цименту.

За зиму треба имати добре ципеле. Исто тако и за санкање и за клизање.

мала јуца нема ни маме ни оца.

она није имала ни ципела.

све су ученице волеле јуцу,

па су јој дале новаца,

те је купила нове ципеле.

(Јовић)

Један добар ђак може да изађе на таблу и да пише, а други ђак да говори шта има Јуца:

јуца има ципеле.

јуца је весела. -

и ученице су веселе... итд. Комбиновати реченици подесним речима за читање и писање новога слова.

После ових вежби предузети игре (прво играти, па онда писати!):

Сад пада киша (полако лупати по клупи врховима прстију, као да пада киша). —

Сад јаче (лупати чланцима од прстију). —

Сад сева муња (покрети рукама у виду линије муње). —

Сад неко куца (куцати у клупу). —

Преписивање. Добро је да ученици имају кутију са словима на малим картонима и да од њих на овом ступњу састављају или слажу од тих слова кратке реченице или какву малу причу или песмицу о врапцу, о маци итд. Ове би реченице претходно биле сложене на великој школској табли, а може се слагати и по: сећању. На пр. узети песму:

где ћеш врапче зимовати > пита мачка врапца стара. овде, онде, туда, свуда, тако врабац одговара. (Змај)