Učitelj

Конгрес у Братислави 305

тила се потреба, да се добијени резултати верифицирају и да се према утврђеним чињеницама поставе даље смернице и планови за будућност. Тако се дошло на организовање првог конгреса за испитивање чешког детета, који је под претседништвом Чадовим одржан у Прагу 1912 год.

Рат је прекинуо ову корисну делатност чехословачких педагога. Али ослобођење и стварање слободне државе створило је врло повољне услове и дало пуног маха чехословачким школским људима, да продуже на свестраном испитивању чехословачког детета. Одмах у почетку створен је стални одбор, у који су ушли претставници министарства просвете, педолошких института у Прагу, Брну и Братислави, претставници педагошких и психолошких друштава учитељских и професорских организација и високих педагошких школа у Прагу и Брну. Задатак овог одбора је да се теориски и практичан рад у погледу свестраног испитивања чехословачког детета изводи систематски и по плану. Тај рад односио се на све гране науке, које су имале за предмет свога испитивања дете, дакле на биологију, психологију, педагогику, медецину, социологију, хигијену, право, а затим на организацију школства. Постигнути резултати испитивања у свима овим наукам изнети су на конгресима за испитивање чехословачког детета. Таквих конгреса је после рата било три: други у Прагу. трећи у Брну и овај четврти у Братислави.

Конгрес у Братислави отворио је претседник сталног одбора, наш велики пријатељ Јосиф Земан. Конгресу је присуствовало преко 600 учитеља, професора, лекара социолога и правника из целе Чехословачке, а затим гости из Југославије и других суседних земаља. На почетку конгреса хор братиславских учитеља отпевао је неколике словачке песме. Пре него што се прешло на предавања, претседник Земан поздравља учеснике конгреса, истиче циљеве и користи његовог рада по добро чехословачког детета, а затим на српском топло поздравља госте из Југославије. Претставници града Братиславе и осталих установа такође поздрављају конгрес. Затим је конгрес отпочео свој рад.

Како је број пријављених предавања износио 65, то се рад конгреса поделио на рад у пленуму и рад по секцијама. За пленум је било одређено 6 предавања, а остала за секције. Секција је било четири: биолошко-лекарска, социолошка, педагошкопсихолошка и секција за ненормалну децу. Прве две секције су имале да сврше по 12 предавања, трећа 19 и четврта 16 предавања. Сва предавања су била с дискусијама.

У пленуму су одржали предавања: Др. Ј. Маћика, ректор Карловог университета у Прагу: „О испитивању школске чехословачке младежи“, проф. университета Др. М. Ростохар: „О проблемима и методама психолошког испитивања детета“, Др. А. Хура, доцент универс.: „О данашњем стању педиатуре с обзиром на дете школског доба“, Др. А. Рамин, доцент унив.: Ој

Учитељ 20