Učitelj

656 Учитељ

дечје индивидуалности. Но овако би становиште било једнострано и непотпуно без допуне са социјал-педагошким посматрањем и организовањем рада.

Дечја индивидуалност има се углавном сматрати као нешто дато, управо она је дата у урођеним и наслеђеним психофизичким диспозицијама дечјим; насупрот томе личност (с0цијална личност) има се сматрати као нешто задато, јер се она тек има да формира према структури и потребама дотичне заједнице и индивидуалној природи њених чланова. Зато се педагошки вредан рад мора истовремено схватити као средство не само индивидуалног формирања, већ и социјалног васпитања, као средство развијања, образовања и васпитања здраве и нормалне дечје индивидуалности до активне, продуктивне и вредносне ЛИЧНОСТИ у вредносној социјалној заједници.

Да би дечји рад у школи претстављао средство индивидуалног развијања, самосталног сазнања и субјективног претстављања и изражавања, т. |. средство самообразовања учени-

. ковог, потребно је да дечја активност проистиче слободно и самостално или спонтано из самог субјекта рада — детета. Педагошки вредан рад дечји у школи треба да проистиче из личних унутарњих дечјих побуда и потреба, да је израз слободне и самосталне вољне или личне активности дечје, координиране са заједничким потребама школске заједнице и средине или животног круга дечјег у коме оно живи, ради и развија се. У оваком случају свака дечја активност или рад, макар и репродуктивног карактера, у васпитном погледу имаће продуктиван карактер и носиће обележје дечје личне или сопствене активности, биће израз дечјег схватања и његових способности и «СКЛОНОСТИ.

Да би наставни рад у школи био од пуне образовне и васпитне вредности треба водити рачуна и старати се не само да се у школи ради, већ и о томе: ко, шта и како ради, у ком се циљу ради, као и какви су резултати и дејства или последице тога рада у образовном и васпитном погледу. Дечји рад у школи и ван ње може имати за резултат производе и вредности духовне или материјалне природе. У васпитном погледу важније је дејство рада на само дете као извршиоца рада, јер последице овога дејства морају имати васпитну вредност, т. ]. повратно дејство од образовне и васпитне вредности на суб-