Učitelj

4

Педегошки појам рада 657

јект рада. Школски рад дечји треба да утиче на дете развиЈајући и формирајући његову здраву психофизичку природу, да помаже његово правилно физичко развијање и потпуно духовно формирање према његовим индивидуалним и социјалним потребама садањим и будућим.

: Главна одлика правога рада од васпитне вредности јесте сопствена или лична стваралачка активност од индивидуалне и социјалне вредности, која је базирана на слободној и спонтаној или потпуној саморадњи. У овом смислу истиче саморадњу и Алојз Фишер, као активност детета, која потиче из њега и изводи се ради њега, — као и за заједницу, морали бисмо додати да бисмо задовољили и социјалну страну рада, што Фишер није нагласио. У традиционалној школи нема увек довољно услова за неговање праве или пуне дечје саморадње. Место ње се често примењује принудна и парцијална саморадња као нека врста лажне саморадње, где деца раде из страха и принуде или из вештачки изазваних краткотрајних побуда и потстицаја који нису увек педагошки оправдани. Таква се саморадња не може узети као ознака правога рада у педагошком смислу, нити може наставном раду дати карактер савремене наставе. Правилно схваћена саморадња базира на слободној и спонтаној личној или колективној стваралачкој активности „дечјој од образовне и васпитне вредности.

Рад у педагошком смислу у својој најсавршенијој форми треба да проистиче из целокупне дечје личности, да је израз целокупне нормалне психофизичке структуре субјекта рада. У овом случају такав рад биће од пуног утицаја на целокупну личност субјекта рада и имаће потребно образовно и васпитно дејство. У овом погледу нужно је узети за објект рада првенствено све оно што може ангажовати, окупирати и активизирати све дечје психофизичке снаге, његову целокупну личност. У том циљу може згодно послужити све оно градиво које је у јакој вези са личним или заједничким дечјим доживљајима у школи и ван ње, јер сваки доживљај окупира целокупну личност за краће или дуже време. Дакле, у овом погледу доживљаји могу играти најважнију улогу, јер узбуђују скоро све душевне и телесне снаге и утичу на њих остављајући дужи трајнији траг. Зато при сваком наставном раду у школи треба обратити пажњу на искоришћавање вредних дечјих доживљаја, као

Учитељ 42