Učitelj

Говор детета 681

се могу као целина на разне начине формирати и заузти разне: положаје. ;

Поједини гласови на тај начин, што се глас или дах мења. с најразличитијим покретима појединих делова говорних органа. То најлеше видимо у другој периоди развитка говора, када дете брбљајући несвесно производи најразноврснија фонемата. Могућност стварања гласова је велика. Поједини гласови се мењају према томе, који глас следује или претходи.

Хигијена гласа се може с успехом почети већ у току развитка. дечјег говора. Већ је речено, да се при кричању из нерасположења и непријатних осећаја ствара експлозивни глас са тврдим почетком. Ово експлозивно стварање гласа штетно утиче на нежне гласне жице дечје. Дешава се често пута, да после дугог кричања одојче потпуно промукне. Стога је потребно да околина још у првом периоду развитка говора води рачуна о хигијени гласа. Ако се кричања чешће понављају, могу наступити трајне промене у говорном органу. — На крају прве године живота појављују се код неке деце наступи хистеричног кричања, која могу проузроковати муцање. Најман и Гуцман наводе, да су то рани знаци неурастеније и саветују, да се енергичним мерама спречи понављање сличних наступа. При игри деца често кваре свој глас, нарочито кад подражавају „машину“, при чему се стварају необично високи пискави тонови из грла. Стевенс наводи, да је при дечјој игри запазио тонове до три хиљаде трептаја. — Чест узрок доцнијих тврдошијних неправилности гласа је инспираторно стварање. гласа (глас који се ствара приликом удисања ваздуха); при том се врло много кваре гласне жице. Ако се дуже времена ствара глав на овај начин, појављују се узице на гласним жицама, које: проузрокују храпавост гласа.

У добу брбљања и гукања не може се непрестано утицати на дете, јер оно не уме спонтано да подражава. Брбљањем одговара дете само рефлексно на слушање и видне утиске, испољавајући при том радост при стварању звука. Корисно је што је могуће више потстицати дете на брбљање и гугутање и потпомагати његове радосне осећаје при произвођењу гласова. На тај начин се потпомаже рани развитак инстикта за подражавање; брбљањем дете вежба своје говорне органе, а поред. тога при том се гомилају осећаји, који се сматрају као потребна претпоставка за самостално ствазање говора.

У доба подражавања старање околине за развитак дечјег говора је врло важно. Говор околине је детету премер, према коме оно развија свој говор. Дете понавља оно, што чује, те је потребно да његова околина говори правилно и лепо, Само се по себи разуме, да дете подражава и разне говорне мане, те стога из његове околине треба отстранити све особе са рђавим изговором. Инстикт подражавања није код све деце подједнако