Učitelj

7 у

730 ј Учитељ

ведао, него га се и држао у своме животу и раду и што није могао да ради оно, што се од њега тражило, а било је противно његовом културном и националном уверењу. То је нашло јак одјек у његовим делима, и он је у њима на многим местима заносан проповедник значајности, сталности и у мишљењу и раду, а тиме и узгајатељ учитељства, не само: речима него и чином. Био је велик противник тадашњих патриота на речима, и учио је своје другове делатном патриотизму; премда је био мајстор речи и фразе, мрзео је фразер ство из све душе и упућивао на дело „Живот и рад водио га је до схватања, да је хрватском и словенском делу нашега на-

_рода спасење само у јединству са српским делом народа, па

је и речима и делом радио око реализовања тога нашега националног идеала и у време, кад је тај идеал народни био много зазоран нашим непријатељима.

Почевши од „Младога учитеља“, па све тамо до „Зрелога учитеља“ и „Узгајања човека борца“ сви су овде наведени идеали приказани у најлепшем светлу. Приказани су лаким, једрим и заносним стилом, којему ћемо у нашој литератури тешко наћи премца. У време, кад је код нас управо завладала манија, а нарочито у педагошкој књизи, да се пише неким немачким стилом, под утицајем немачке педагошке

књиге, истиче се он и издиже својим лапидарним стилом. На-

против дугих многоструко сложених реченица, освајају читаче његове кратке афористичне реченице, у које су заоде-

нуте јаке мисли, реченице пуне садржине, против мноштва

речи с мало садржине.

Једнако таквом снагом и на такав начин радио је они У омладинској књизи, једнако поучној као и у лепој књизи за младеж. У његовим делима те врсте мало има замишљених, идеализованих догађаја и људи, али у њима има зато мноштво идеалних људи, што их је нашао у нашем народу. Ти су људи заиста живели, и они су живи примери, како треба да се живи

И ради, и "зато су, јачи од оних измишљених и имају нарочиту

узгојну вредност. Како су то пак наши људи из народа, има и Трстењакова омладинска литература националан карактер.

"Треба имати на уму, да такви његови радови падају у време,

кад су се наши омладински писци од веће чести бавили локализовањем туђинских продуката, па ћемо запазити праву вредност и право значење таква рада. Већ и сами натписи таквих његових дела као „Поунчице“, „Костањчице“, „Испод брда Деда“, „Беседе на Деду“ казују нам да се ту ради о љу-

"дима и догађајима, који су се збивали у крајевима и местима

где је Трстењак живео и"радио, да се ту ради о људима, с којима је он долазио у своме свакидашњем животу у дотицај и о догађајима, што их је сам доживео и проживео. На основи