Učitelj
756 Учитељ
Значење учитеља у узгојноме раду додирнули смо. већ прије, наводећи поједина Трстењакова дјела, али с највише пажње приказано је оно у дјелима „Млади учитељ“, „зрео учитељ“, па „Фабковићи Скендер и Марија“.
Од учитеља очекује Трстењак препород човјечјега друштва. Али он тај свој задатак неће сам извршити, ако не налази разумјевања и помоћи у најближему друштву. „Ниједан сталеж није ван своје службе толико жртвовао за свој сталеж као учитељски, ") али је зло што учитељ у своме племенитом раду не налази помоћи; остаје осамљен, па макар придонио и посљедње своје силе, у таквим приликама, неће задовољити.
Што се тражи од зрела учитеља који ће бити прави водич и узгајатељ свога народа, а не само учитељ» На то питање одговара Трстењак нарочито у дјелу „Зрео учитељ“.
Учитељ треба да је идеалиста, да свом душом љуби свој сталеж и своју домовину. „Хрватски учитељ треба да је хрватски патриота и апостол хрватске мисли, па да у том духу узгаји младеж, али он треба да своју љубав прошири и на цијело големо словенско племе, а нарочито на Словенце, Србе и Бугаре. Он треба да свом душом ради за слогу и културно јединство словенске браће на југу, јер се ми само у слози можемо одупрети германској и другој инвазији“, пише Трстењак 1907 године. — Учитељ нека је апостол напредних идеја да могне бити заиста и прави просвјетитељ свога народа. Да то постигне, ваља да скрби око своје зрелости. „Онда ће учитељство давати правац народној школи и просвјети; школа ће бити аутономна, а учитељ слободан") До зрелости долази учитељ доста тешко. Први увјет јесте његово образовање: „Прави гробар старога школништва јесте образованост“.У) Она се не завршује у школи; школа не даје готова учитеља и неће га никада давати. Учитељ се образује док живи, док ради као учитељ. — Учитељу треба дара, јер „без талента нема узорна, идеална зрела учитеља, педагошкога умјетника“. Поред талента треба му марљивости и одушевљења, јер „ко мисли само на своју корист, није за учитеља . Нада све потребна му је велика љубав за дијете, јер она је најбољи узгајатељ. „Бадава све знање, сва метода, сва пе дагошка теорија, ако учитељ нема праве и срећне учитељске ћуди, ако је празна срца. Што живи у учитељеву срцу, утјече узгојно“.“) Учитељ треба да је умјетник, да може познати и разумјети ону младеж коју ће повести у живот.
1) Зрео учитељ, 149 стр. 2) Зрео учитељ, 199 стр. 8) Млади учитељ, 58 стр. 4) Зрео учитељ, 17 стр.