Učitelj
786 Учитељ
монији могућа је конструкција човека. Одрастао мора да зна законе дечјег развитка и да детету створи такву околину, у којој ће наћи средства за акцију, која одговарају циљевима за које детињство ради. Основни закон који регулише конструкцију личности, закон живота јесте дечји рад, јесте дечји покрет. Он је увек игнорисан и никад није сматран као помоћник већ као рушилац рада.
»О дечјим играма“, које Монтесори употребљава у својим дечјим домовима пише један опширан чланак Ана Макерони. Она мисли, да се деца нарочито интересују облицима социјалног живота и то манифестују игром. Позната је већ она њихова игра „куће“. У једном углу дворишта или учионице удешен је салон за примање. Ту постоји домаћин куће са кћерима а и они који праве посете, Разговор међу њима је интересантан и пружа веома много васпитног материјала. Често тако деца брзо направе и кујну са свима потребним судовима; кувају ручак, распремају, постављају, бришу, перу судове итд.
За васпитање чула постоје многобројне мере. „Играњем боја“ усавршава се вид. Деца се играју звончићима, помоћу којих одређују гласове и скале и усавршавају чуло слуха. Постоје и нарочите игре, помоћу којих се распознају разни мириси цвећа, трава, јела, петролеума, нафталина, лука итд.
Игра „тежине“ треба да покаже да два предмета разли-
читог облика могу да имају исту тежину, као нпр. једна кутија и једна књига.
Играње са словима је такође интересантно. Дете узима словарицу и саставља неку реч, а друго дете то прочита. Играњем бројева улази се у почетну наставу рачуна, где се деца уче читању бројева и израчунавању задатака.
И у овом броју имамо анкету о казнама и наградама.
Реч је о Угарској у којој су законом забрањене телесне ка-
зне по школама, али се ипак чешће употребљавају. Награде су уобичајене као и у другим ' земљама.
И овај број заслужује сваку пажњу. - Радиша М. Стефановић
В) Нове књиге и листови
Цјидеун Кгајасје: Са Збаћап + Фтиде рибе. Кпјидса та
тјадеХ. Трдаја. Јигозјоуепзка. ођпоуа. та ћгуавеји редасобКо-Ккпј|ћеут тог по Ластеђи. 1981. Ојепа 20 Фпага.
Људевит Крајачић, школски надзорник и секретар Више педагошке школе у Загребу, написао је под горњим насловом књигу намењену младежи. Деца воле приче. Неу-