Učitelj
726 Учитељ
стојао, да наш свет упозна с великим тековинама природних наука, што нам их је дало деветнаесто столеће, јер су-те тековине знатно утицале на изграђивање човекова схватања _ света и живота.
Та његова велика љубав за природу, и такво његово разумевање њезина утицаја на живот и рад човека, први су и најшири, а једнако и најјачи основ његова настојања и школскога и књижевнога. То је он научио од своје мајке, сељакиње из Хрватскога Загорја. Она се разумела у ону тајну лековиту моћ биља. Велику пак радиност своју баштинио је по оцу, надалеко чувеном ратару и занатлији.
Прво своје образовање текао је у школи свога краја. Занимљиво је, кад нам Трстењак прича у једноме свом спису, како су сељаци његова завичаја, без икаква потицаја власти, сами за своју децу подигли школу и сами издржавали учитеља, некога занатлију, који је ту живео, радио свој занат и учио децу, како је знао и могао читати, писати и рачунати. Данас је тамо, поред те припросте дрвењаре, некадашње школе (за коју су и клупе израдили сами сељаци), модерна и лепа школска зграда, али, каже Трстењак, нама је свима непоредљиво милија она наша стара школа, која ту стоји као споменик свести и труда наших отаца. Нема сумње, да су све то и при“ рођени и јаки потицаји, и они су Даворина Трстењака водили на путу рада за напредовањем и усавршавањем.
Гимназију је похађао у историјскоме граду Вараждину. У једној збирци његових прича за децу има једна аутобиографска цртица, која нам рељефно оцртава Даворина Трстењака као ђака, који одлази из краја свога рођења у Вараждин да даље учи. Кренуо је раном зором, праћен упутама и благословом својих скрбних родитеља. Кад је стигао усред најлепшега краја, изашло је Сунце и обасјало брегове и равнице, а он, запањен величином тога величанственога призора, клекнуо је усред поља, да се молитвом диви тој лепоти и да измоли, нека му пут кроз живот буде увек тако величанствен и леп као што је и данашњи о рођењу Сунца извора свега жи_вота и сваке лепоте у свету. Дечак, који је тако осећао на првоме кораку у живот, и није могао да пође другим путем у своме животу и раду, него управо само онаквим, каквим је пошао Трстењак, путем човјештва и напретка.
__ Учитељску школу свршио је у Загребу. У оно доба похађала се учитељска школа само две године. Тадашње образовање учитеља народних школа било је дакле врло оскудно. Нису се могли за то кратко време да постигну било какви нарочити успеси, нити с обзиром на опште, а камоли обзиром на стручно образовање. Па ипак се Трстењак издигао у једноме и другоме обзиру тако високо, да су му се дивили
»